Door Dionne van Dijk
Het eerste en meeste belangrijke advies van Tobias van Schneider, lead designer van Spotify, deelde tijdens de Awwwards Conference in Barcelona: de enige manier om side projects te laten werken, is door jezelf toe te staan domme ideeën te bedenken en te falen. Neem je zelf niet te serieus. Veel side projects die een groot succes bleken, begonnen als niet meer dan een experiment.
Houd het simpel
Het tweede advies dat Van Schneider geeft, is: hou je side project zo lang mogelijk eenvoudig. Zorg dat je het echt ‘er naast’ doet; naast je reguliere werk. Dit dwingt je om na te denken over wat minimaal nodig is en zorgt dat je kleine, eenvoudige stapjes zet. Voelt het alsof je aan je side project moét werken omdat het moet en niet omdat je het graag wilt? Dan kun je beter stoppen.
Durf te falen
Heb ik kans van slagen? Ga ik hier geld mee verdienen? O nee, iemand anders is hetzelfde aan het doen! Dit soort gedachtes kunnen je aan het twijfelen brengen zodat je nooit aan iets nieuws begint. Je bent niet afhankelijk van het succes van je side project, dus kan er eigenlijk niets gebeuren, toch? Probeer je niet op deze vragen te concentreren, focus op je eerste stap.
Vergeet groei
Side projects gaan niet over snel groeien. 'Do what you love’, horen we vaak zeggen. Maar ‘love' is niet alleen gepassioneerd vertellen, het is hard werken. Het is gefocust zijn op ongewone tijden, nieuwe dingen uitproberen, wetende dat de kans op succes klein is. Prima als het klein blijft. Je doet het omdat je het leuk vind. Geef niet op als je geen groei ziet, juist dan kan er iets ontstaan.
Vergeet ook niet dat succes zich op verschillende manieren kan uiten, bijvoorbeeld als het ontmoeten van de juiste mensen of iets nieuws leren. Of misschien kom je door je side project wel aan een nieuwe baan. Je hoeft niet altijd de wereld te verbeteren, soms is iemand laten lachen al voldoende.
Inspiratie uit frustratie
Dus vergeet het grote geld en doe wat jij graag doet. Vaak zal de motiviatie voor een side project komen uit een bepaalde frustratie. Van Schneider vertelde dat hij zelf vaak inspiratie haalt uit geklaag en frustraties. Zo kwam hij op het idee voor de Authentic Weather app doordat mensen zoveel klagen over het weer. Nu kan je via de app je geklaag met iedereen delen.
Een ander voorbeeld: Bart-Jan van Seggelen en Camiel de Lange van Bergen richtten Ace & Tate op uit ergenis over de enorm hoge marges die de optiekbranche hanteert. Zij besloten hier verandering in te brengen: ‘Door onze eigen ontwerpen te maken en traditionele kanalen te omzeilen, zijn wij in staat om een mooie, kwalitatief goede bril voor €98 aan te bieden.’
Vertrouw op eigen kunnen, dan heb je meer kans van slagen. Van Schneider ondervond dit aan den lijve, toen hij op diverse design scholen te horen kreeg dat hij niet genoeg talent had. Puur gedreven vanuit zijn passie voor visueel en product design en vertrouwen in zichzelf, opende hij later alsnog zijn eigen studio.
Hoe kun je ‘stupid side projects’ ondersteunen?
Het beste wat je als bedrijf kan doen om creatieve voorsprong te behouden en getalenteerde medewerkers te binden, is tijd en ruimte vrij te maken voor ‘stupid side projects’. Google of Apple kunnen zich veroorloven om dit onderdeel van iemands baan te laten zijn, maar ook kleinere bedrijven spenderen hier steeds meer tijd aan, veelal in de vorm van een hackathon-week.
Spotify organiseerde een hackathon van een week die, net als vakantiedagen, gewoon werd betaald.
Er is natuurlijk niets ontmoedigender dan aan het eind van de hackathon te horen zeggen: ‘leuk dat jullie een week hard hebben gewerkt, maar nu gaan we weer aan het werk’. Op z’n minst is het de bedoeling om de deelnemers te bedanken voor hun inzet en passie. Of doe zoals bij Spotify, laat de drie beste ideeën uitwerken.
Dionne van Dijk is digital designer bij Tam Tam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!