Waar worden medewerkers beter van? Van fouten maken, feedback krijgen van hun manager en van het leren van lessen. Toch is dat nog niet zo gewoon als je zou verwachten.
Een grote meerderheid van de managers (69 procent) zegt het namelijk lastig te vinden om in zijn rol te communiceren met werknemers.
Bovendien voelt 37 procent van de managers zich niet op zijn gemak als hij kritiek moet geven aan werknemers die boos zouden kunnen reageren.
Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse communicatieadviesbureau Interact uitgevoerd door Harris Poll onder tweeduizend Amerikaanse werknemers, van wie er 616 managers zijn.
Het onderzoek laat zien dat managers enkele communicatieproblemen hebben met hun medewerkers. Daaruit blijkt dat niet alleen kritiek geven lastig is, ook met complimenten en credits geven heeft de manager het maar moeilijk.
De grootste communicatieproblemen:
- Zo’n 20 procent heeft er moeite mee zich kwetsbaar op te stellen (bijvoorbeeld het delen van fouten en de bijbehorende lessen);
- Ook 20 procent vindt het lastig prestaties te onderkennen van medewerkers en ze daarvoor complimenten te geven
- Het bedrijfsbeleid oprecht verdedigen (20 procent)
- Het geven van duidelijke aanwijzingen (19 procent)
- Anderen de credits geven voor hun goede ideeën (16 procent)
- Gesprek onder vier ogen in plaats van contact via e-mail (16 procent)
Dit zou ertoe kunnen leiden dat het geven van feedback vooral wordt vermeden, maar dat is zo ongeveer de slechtste oplossing.
Beter is het om kritiek, opmerkingen en complimenten zodanig te geven dat de werknemer die accepteert en er wat van leert. De onderzoekers geven enkele adviezen:
1 . Wees direct, maar vriendelijk
Op onaardige wijze leiding geven is geen recept voor succes, integendeel. Wie zijn medewerkers het gevoel geeft iets ‘verkeerd’ gedaan te hebben of zich superieur opstelt, organiseert zijn eigen falen. Dat terwijl feedback juist een kans voor groei is. Draai er niet omheen, geef voorbeelden van specifiek gedrag dat je wilt zien, illustreer wat je bedoelt.
2. Luister
Luisteren biedt een ruimte om mensen zich gerespecteerd te laten voelen. Idealiter leidt directe feedback tot een ‘vonk’ bij zowel manager als werknemers om de situatie gezamenlijk te doorgronden en positief te veranderen.
3. Maak het niet persoonlijk
Het is gemakkelijk om dingen persoonlijk op te vatten in een feedbackgesprek. Erken de emoties die een medewerker zal hebben en biedt een uitlaatklep voor eventuele stress die ze erdoor kunnen hebben. Laat ze afreageren en emoties tonen als dat nodig is.
4. Zorg dat je er bent voor je mensen
Zorg dat je er bent en de tijd neemt voor een moeilijk gesprek met een werknemer. Loop niet weg voor momenten van stilte in het gesprek. Zorg voor een follow-up zodat mensen zich achteraf zich niet gekwetst voelen of op afstand gezet.
5. Inspire Greatness
Bespreek de kwaliteiten van de medewerkers en de mogelijkheden in hun loopbaan. Respectvolle, directe feedback is goed voor het individu en het team. En het kost helemaal niets, behalve een investering in eerlijkheid en het risico op een boze reactie en een ongemakkelijke gesprek. Toch moet dat risico maar genomen worden, want geen directe feedback, positief of negatief, maakt mensen en organisaties minder krachtig en effectief.
Voor managers die het aandurven, kan feedback zorgen voor een cultuur van samenwerking, verbinding en duurzame verandering.