De wereld verandert steeds sneller. Duizenden webpagina’s getuigen ervan. Jaar in jaar uit blijkt de wereld steeds sneller te veranderen. Het gebruik van deze stoplap moet maar eens afgelopen zijn want we hyperventileren elkaar allemaal de versnelling in.
De meer dan gewaardeerde vakgenoot Bert Hagendoorn ‘ziet de wereld en technologie in rap tempo veranderen’. Bert kan veel, zo niet alles, maar is dus niet perfect. Hij is, ter zijner verdediging, niet de enige. Dat de mens in het algemeen en de reclamemens in het bijzonder oprecht denkt het middelpunt van de wereld én de geschiedenis meent te zijn, is algemeen bekend. Daarmee is het al decennialange gebruik van ‘de wereld verandert steeds sneller’ niet onbegrijpelijk. Maar er komt nu een verbod.
De oudste van de twee schrijvers van dit stuk gaf ruim twintig jaar geleden al schrijfles aan PwC-consultants. Bij de eerste schrijfopdracht was er altijd een honderd procent score. In het intro van hun schrijfsels stond áltijd de zin: de wereld verandert steeds sneller. Vaak gevolgd door het aanhangsel: ‘de ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op’.
Als je niks te zeggen hebt, schrijf dan niks, was immer het welgemeende schrijfadvies.
Helaas zaten er maar 5 consultants per keer in het klasje en hebben de lessen geen vleugels gekregen. Scroll door de website van een van de grotere verzekeraars van Nederland en daar prijkt het fier: 'De wereld verandert. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. En ook wijzelf veranderen ons gedrag. Een abonnement op muziek of TV kijken zetten we aan en uit wanneer wij dit willen…'
In ons vakgebied gebruiken we de zin vooral om iets te verkopen. Er is weer iets nieuws dus we moeten even melden aan onze potentiële klanten dat alles verandert, en omdat we niet precies weten wat is het maar meteen ‘de wereld’. Vrees de veranderingen, omarm mijn oplossing!
Brede aanhang is er voor de theorie dat onze ‘wereld’, en dan hangt het nog af van hoe je die definieert, in schokken verandert en niet exponentieel, zoals dat bijvoorbeeld wel duidelijk zichtbaar is bij technologische ontwikkeling. Maar chips, AI, en de robots van Boston Dynamics zijn niet ‘de wereld’. Die conclusie is pure luiheid, zeker wanneer het de basis is van een campagne over zeg, pensioenbeleggen.
De wereld wordt echt een stukje mooier als we deze zin niet meer gebruiken. Hoe de wereld te veranderen? Een goed voornemen zou kunnen (moeten) zijn: ga naar de Over Ons-pagina op al jullie websites en schrap alle varianten van ‘de wereld verandert steeds sneller’, dus ook de ‘in an ever evolving world’, ‘de wereld wordt steeds digitaler’, ‘vandaag beginnen aan morgen’ en alle andere hijgerige verwijzingen die leiden tot hyperventilatie, slecht zicht en nog slechtere keuzes.
Aart Lensink is managing director bij iO, Edwin van Druten is strateeg bij Hibou.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!