Door Kasimir Landheer
Het Amsterdam Dance Event is populair bij een brede doelgroep die steeds moeilijker te bereiken en te beraken is met traditionele communicatie- en reclamemiddelen. Dus zul je als marketeer moeten kijken naar alternatieven. Bijvoorbeeld naar contentmarketing. Daarbij is het de kunst om een zogenaamde ‘content sweet spot’ te ontdekken, een plek waar je merk of merkwaarden overlappen met een domein waarmee je doelgroep een sterke betrokkenheid voelt.
Hieronder vijf voorbeelden die laten zien hoe merken, op totaal verschillende manieren, kunnen inspelen op het ADE.
RED BULL PLAYROOMS
Red Bull is niet voor het eerst aanwezig op het Amsterdam Dance Event. Afgelopen jaar liet het bedrijf zich inspireren door de rijke clubgeschiedenis van Amsterdam. Hoe? Red Bull liet acht internationale top dj’s een ode brengen aan vier legendarische clubnachten via de Red Bull Playrooms. De Playrooms bevonden zich in peeskamertjes op de Wallen. Daar kon uiteraard, slechts een klein gezelschap fysiek aanwezig zijn en mede daarom streamde Red Bull de diverse odes live via zijn site. Daardoor werd het merk ook buiten de fysieke Playrooms geactiveerd.
SONOS
Sonos is een ‘Sound System’ voor thuis, dat je daarom misschien niet direct op een festival of uitgaansgelegenheid zou verwachten. Of juist wel?
Sonos richt tijdens ADE de Sonos Studio in, als een huiskamer waar het goed toeven is. En met een inhoudelijk kwalitatieve programmering die perfect past bij het kwaliteitsproduct dat ze zelf ook zeggen te bieden. Sonos cureert drie dagen lang luistersessies, optredens, lezingen en filmvertoningen met gerespecteerde artiesten als Derrick May, Tom Trago en Osunlade. Het werkt hierbij onder andere samen met lokaal muziekmagazine Pause en internationaal muziekplatform Resident Advisor.
SAMSUNG
Ook Samsung, de afgelopen jaren hoofdsponsor van het ADE, had een eigen locatie tijdens het ADE met het Samsung Paviljoen. Daarnaast richt Samsung zich juist vooral op het ontsluiten van ADE voor mensen die niet aanwezig zijn op het event zelf. Het koppelt hierbij zijn laatste mobiele devices functioneel aan het livestreamen van de diverse content vanaf het Amsterdam Dance Event.
Twee jaar geleden gebeurde dit op twee manieren: ten eerste via ADE Radio, waar vanuit het Samsung Home een selectie van live performances, interviews en specials werd gestreamed en ten tweede via de Samsung S-Reporters; een clubje gepassioneerde verslaggevers die ADE livestreamen via, uiteraard, Samsungs laatste devices. Zowel voor- als achter de schermen. Met deze partnership won Samsung in 2015 de Sponsorring.
KPN #SecretDemo
KPN is sinds 2015 een van de twee voornaamste partners van het ADE. Als onderdeel van dit partnership lanceerde KPN #SecretDemo. #SecretDemo is gebaseerd op het inzicht dat jongeren tegenwoordig liever dj/producer worden dan voetballer of popzanger(es).
Tijdens het ADE zit de populaire dj Sam Feldt samen met zijn A&R bij Spinnin’ Records in een studio op een geheime plek in Amsterdam. Via sociale media worden aanwijzingen gegeven over de exacte locatie en krijgt jong talent de kans om zijn/haar demo aan Sam Feldt en zijn A&R laten horen.
Met deze kleinschalige campagne bereikt KPN 60 procent van de Nederlandse jongeren en genereert nog eens ruim 12 miljoen additionele views met behulp van partners ADE, Spinnin’ Records en Sam Feldt’s eigen socialemediakanalen.
#SecretDemo ADE aftermovie: een dag met Sam Feldt in de studio
KLM
KLM is de ‘official flight partner’ van het ADE. Een heel logische en nuttige samenwerking vanuit het idee dat 35 procent van de ADE-bezoekers uit het buitenland komt en dat KLM als Nederlandse maatschappij vervoer van (zakelijke) reizigers faciliteert en daarbij bekend staat om haar uitstekende service.
Internationale bezoekers van het event kunnen op de site van het ADE een ticket boeken bij KLM en gelijk hun ADE Pack claimen. Het ADE Pack is onmisbaar want het biedt toegang tot de ADE conference, helpt je een verblijf te vinden, en bevat een Uber-credit. Daarnaast maken bezoekers met een ADE Pack kans op een festival passepartout - en krijgt hij/zij sowieso een paar ADE-oordoppen. KLM zal er misschien niet direct rijk van worden, maar ze versterkt met deze samenwerking wel weer haar goede service-imago.
Kasimir Landheer is Strategy & Digital specialist bij Mister SAM.
Beeld boven: Tom Doms