Premium

Kinderarbeid, gif en verspilling: steeds meer modemerken stoppen met slechte katoen

Ongeveer de helft van de onderzochte bedrijven is op de goede weg, maar megabedrijven als Amazon en Zara laten het nog afweten.

Het jaarlijkse Cotton Ranking Report is gepubliceerd en de nieuwe ranglijst laat een gemengd beeld zien. Waar sommige achterblijvers eindelijk zijn overgestapt op duurzame katoen bij de productie van kleding, blijven anderen onverstoorbaar op de oude weg doorgaan .

Heske Verburg, directeur van Solidaridad dat het Cotton Ranking Report samenstelt, zegt dat het onderzoek zich toespitst op openbare bronnen. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van concurrentiegevoelige informatie, verstrekt door de bedrijven zelf.

Gekleurde berichtgeving

Hoe betrouwbaar zijn die gegevens? Verburg: ‘De ervaring van Solidaridad is dat bedrijven eerder aan de voorzichtige kant communiceren. Ze zijn kwetsbaar voor fouten of te sterk gekleurde berichtgeving.’

Volgens Verburg dwingt zelfverkozen openheid haast vanzelf tot gedragsverandering: ‘Als bedrijven transparant communiceren over hun doel, de inkoop, wat er mis gaat en welke voortgang ze boeken, leidt dat steevast tot verandering. Binnen het bedrijf, maar ook in de omgeving van het bedrijf, gaat iedereen zich dan richten naar de duurzame bedrijfsdoelstellingen.’ De Cotton Ranking versterkt volgens haar dat proces.

High-end kinderkledingmerk

Wat is de trigger voor een bedrijf om aan de slag te gaan? Verburg: ‘Allereerst moet er sprake zijn van een duurzame businesscase. Dat is prima mogelijk in de huidige markt, want er is volop duurzamere katoen beschikbaar. Het kost wel enige moeite, want de inkoop moet net een beetje anders, maar dat zijn ze wel gewend in de mode.’

De voorlopers worden volgens Verburg vaak gedreven door een meer ontwikkeld beleid gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is zelfs een economische voorwaarde als je merkwaarden daar bij aansluiten, zegt ze. ‘Een stereotype voorbeeld is dat een high-end kinderkledingmerk niet geconfronteerd wil worden met kinderarbeid of gifgebruik.’

In actie

Het is opvallend dat er nog steeds zo veel grote bedrijven zijn die nog steeds heel slecht scoren, zegt Verburg:  ‘48 van de 77 bedrijven kopen geen duurzamere katoen in, (ze scoren in het onderzoek 0 qua uptake), terwijl boeren driekwart van hun duurzamere productie moeten verkopen als gangbare katoen. Die wil ik alle 48 wel even noemen, want die moeten nu echt in actie komen, laat ik beginnen met Amazon, Foot Locker, Giorgio Armani en Forever 21’

De resterende 44 staan hier op een rij: sustainablecottonranking.org.

Is het namen en shamen van slecht presterende bedrijven effectief? Verkopen ze er ook maar één t-shirt minder door?

Felle kritiek

Verburg van Solidaridad denkt dat bedrijven uiteindelijk wel gevoelig zijn voor maatschappelijke druk en dat hun voortbestaan afhangt van brede steun uit de samenleving en niet alleen van de koopbereidheid van argeloze consumenten. ‘Kijk eens naar de beweging die onder jongeren gaande is, de populariteit van vintage, kleding lenen en huren en hun felle kritiek op overconsumptie. Modebedrijven praten hierover, net als over de Cotton Ranking. Dat zet verandering in gang.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie