Staatssecretaris Blokhuis kiest voor NutriScore, maar voert die pas over 1,5 jaar in

Nederland krijgt een verbeterde versie van het Franse voedselkeuzelogo. Ondanks tegenstand uit de hoek van voedingsexperts.

Voedselkeuzelogo
NutriScore

Nederland krijgt medio 2021 weer een voedselkeuzelogo. Het gaat om een verbeterde variant van het Franse systeem, genaamd NutriScore, dat laat staatssecretaris Paul Blokhuis weten.

Blokhuis heeft onderzoek laten doen naar verschillende varianten, waaronder het Scandinavische sleutelgatsysteem en de Britse stoplichtenvariant. Daarvan is het Franse NutriScore, dat als een soort energielabel werkt, het beste. Nederland sluit met deze keuze ook aan bij belangrijke (buur-)landen als Duitsland, België en Frankrijk.

Dat betekent niet dat deze optie ideaal is, in verhouding met Nederlandse voedselrichtlijnen. Het logo is bijvoorbeeld te positief over witbrood en juist weer te negatief over olijfolie. Voedingsdeskundigen klaagden eerder dat het algoritme achter het logo niet transparant is en de opzet niet aansluit bij de Nederlandse ‘Richtlijnen goede voeding’. ‘Zo kunnen producten die niet in een gezond voedingspatroon passen een groene A of B krijgen (gesuikerde granen, pizza), terwijl producten met een gele C (thee, 30+-kaas) wél in de Schijf van Vijf staan. De richtlijnen gaan uit van voedingsmiddelen en voedingspatroon, dit logo kijkt naar afzonderlijke voedingsstoffen’, reageren zij in NRC Handelsblad.

Dat is de reden dat Blokhuis pas tot invoering overgaat in 2021. Zo heeft een internationale groep wetenschappers nog de tijd het logo te verbeteren. Blokhuis: ‘Er is nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen met de invoering.’ Hij wil ervoor zorgen dat wetenschappers ‘aan de knoppen zitten’. Ook Nederlandse onderzoekers worden ingeschakeld.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Consumentenbond hebben zich duidelijk vóór NutriScore uitgesproken. Zij vinden NutriScore, ondanks de tekortkomingen, de beste keuze op dit moment. De Consumentenbond is not amused over het feit dat consumenten nog anderhalf moeten wachten op het logo. ‘We begrijpen dat Blokhuis wil onderzoeken hoe Nutri-Score beter aan kan sluiten op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Maar wij vinden dat consumenten al voor 2021 moeten kunnen profiteren van de voordelen van Nutri-Score.’

Wie boodschappen doet, komt het logo hoogstwaarschijnlijk al veel eerder tegen dan over anderhalf jaar. Producten uit onze buurlanden dragen het logo al en belanden ook in Nederlandse schappen. Groentefabrikant HAK drukt het logo ook al af. Voedselfabrikanten zijn overigens niet verplicht om het voedselkeuzelogo op hun verpakking te zetten.

Er wordt straks ook gecontroleerd of fabrikanten geen loopje nemen met het logo, aldus Blokhuis. Maar hoe dat gaat gebeuren, moet nog worden geregeld.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie