Online gamen/spelletjes spelen komt op de vierde plaats. De mobiele platformen zijn steeds dominanter aan het worden. Een voorbeeld is het gebruik van de tablet voor gamen en spelletjes spelen (57% van de bezoeken) en de smartphone voor social media (60% van de bezoeken).
Deze bevindingen blijken uit de online bereikcijfers van GfK waaraan sinds kort de indeling in categorieën is toegevoegd.
GfK heeft in zijn Digital Audience Measurement (DAM) categorieën toegevoegd om het de markt gemakkelijker te maken sites en apps op categorie te selecteren en te vergelijken.
In de wereld zijn veel verschillende categorisaties beschikbaar, bijvoorbeeld op eigenaar, branche, inhoud of activiteit. De keuze voor de Nederlandse markt is gevallen op een eigen categorisatie die zoveel mogelijk aansluit bij de classificatie in Media:Tijd. Voor dat onderzoek zijn de meest gebruikte sites en apps ingedeeld om aan te sluiten op de vraagstelling in het dagboek.
GfK heeft deze indeling met medewerking van het consortium Media:Tijd ook doorgevoerd in GfK DAM, zodat de online bereikcijfers hierop aansluiten. De nieuwe categorieën zijn met terugwerkende kracht vanaf de julidata van GfK DAM beschikbaar gesteld aan de gebruikers in de Probe software.
Een selectie van de bevindingen:
Tijdbesteding
De categorie social media is ook de grootste categorie qua tijdsbesteding. We zien dat driekwart van de totale tijd die mensen besteden aan online activiteit op mobiele devices door de social media wordt gerealiseerd, waarbij het vooral via de smartphone gaat.
Bron: Online bereikcijfers GfK DAM; gemiddelde maand juli-september 2015
Bezoekaandelen platformen
Welke verschillen zijn er tussen de verschillende doelgroepen in het gebruik van de verschillende devices voor hun online activiteiten? Zoals gezegd is de tablet favoriet voor het spelen van spelletjes. Wij tonen hier de verdeling van de bezoeken over de verschillende platformen. Opvallend is dat bij de doelgroep 13-34 jaar de smartphone dominant is, bij de andere leeftijdsgroepen is de tablet favoriet.
Bron: Online bereikcijfers GfK DAM; gemiddelde maand juli-september 2015
Het online bereikonderzoek GfK Digital Audience Measurement (DAM) meet het bereik van alle websites en apps via PC’s en mobiele devices. Mobiel bereik wordt zowel op Android als op iOS apparaten gemeten. De online merken zijn ingedeeld in categorieën, waardoor sites en apps makkelijker kunnen worden geselecteerd en met elkaar vergeleken. De metingen vinden plaats in het GfK panel, representatief voor de Nederlandse bevolking.