Nederlandse consument extreem positief op reviewsites

Sociale media zijn stukken minder positief, net als reacties op blogs, fora en nieuwssites.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Websites met online reviews van consumenten  zijn vaak extreem positief.  deed onderzoek naar invloedrijke beoordelingssites in binnen- en buitenland. Reis- en restaurantsites staan vol lofuitingen en aanbevelingen: gemiddeld liefst 83 % van de geplaatste berichten. Zo is 71% van de klantbeoordelingen op TripAdvisor en Zoover uitgesproken positief. Bij het veelgebruikte Iens, waarop Nederlanders recensies over restaurants kunnen geven, is het percentage positieve berichten zelfs 87%. Reacties op fora of sociale netwerken zijn in vergelijking veel neutraler. Hier zijn positieve en negatieve berichten veel meer in evenwicht.

Beoordelingssites vs. andere online kanalen

In vergelijknig met de reviewsites, zijn de reacties op andere online kanalen veel minder positief. Op Facebook, Twitter en LinkedIn, is dat gemiddeld nog geen kwart van de berichten. Instagram is hier met 48% een positieve uitschieter. Op blogs, fora en nieuwssites is het percentage positieve  reacties met gemiddeld wat hoger. Toch komt dit nog lang niet in de buurt bij het positivisme op grote beoordelingssites. Analyse van ruim 300.000 berichten in het afgelopen halfjaar wijst uit dat 83% van de Nederlandse reviews uitgesproken positief zijn. Opvallend is overigens, dat ‘maar’ 35% van de restaurants uit de recente Albert Heijn-spaaractie op Iens positief beoordeeld wordt.

Hoge waarderingen ook internationaal fenomeen

Internationaal is hetzelfde beeld te zien. Driekwart van de reizigersbeoordelingen op TripAdvisor krijgt 4 of 5 sterren. In totaal geeft meer dan 40% zelfs de maximale score, terwijl slechts 4% maar één ster geeft. Van de begeleidende teksten in 100 duizend onderzochte Tripadvisor-reviews bleek 55% uitgesproken positief en 10% uitgesproken negatief. De impact van dergelijke beoordelingssites is erg groot. Uit recent onderzoek van Flycatcher blijkt bijvoorbeeld dat 84% van de Nederlandse bevolking hun keuze voor een hotel, bed & breakfast of bungalowpark laat beïnvloeden door online reviews op reiswebsites als TripAdvisor.

Rens Dietz, marketingmanager bij Coosto: &;Voor merken is het cruciaal te weten hoe mensen online over je praten. Net als het monitoren van berichten op sociale netwerken als Twitter en Facebook, is ook het analyseren van reviewsites bij veel bedrijven nu gemeengoed geworden. Dit onderzoek toont aan dat je een positieve recensie op een reviewsite makkelijker krijgt dan bijvoorbeeld een positieve tweet. Dat is onmisbare duiding bij het meten van je imago.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie