De nieuwe planningcurrency, genaamd NOBO (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) moet betrouwbare en gedetailleerde data voor de online display markt leveren. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag op alle platformen te rapporteren, zowel cross-device als op detailniveau. Er was al sinds vorig jaar sprake van de introductie van NOBO. Twintig mediabedrijven staan achter de totstandkoming van het onderzoek.
De eerste toplijsten laten de grootste online spelers in Nederland zien. Onder de Nederlandse merken zijn Marktplaats, Nu.nl en Buienrader het grootst. Ook nieuwsmerken als RTL Nieuws, NOS, AD en Telegraaf zijn in de toplijst te vinden. In rankings van specifieke doelgroepen gaan
andere mediamerken aan kop.
Onderzoekspanel
NOBO combineert de bereiksmeting met tellingen van het gehele internetverkeer (censusdata). Het panel is leading bij het bepalen van bezoekersprofielen en bereik. De koppeling naar censusdata moet ervoor zorgen dat de surfvolumes in NOBO in lijn zijn met het werkelijke internetverkeer. Die aansluiting moet de acceptatie en bruikbaarheid in de markt vergroten.
Onderzoeksbureau Kantar TNS heeft een onderzoekspanel ingericht dat een getrouwe afspiegeling is van de Nederlandse bevolking. Door uit te gaan van huishoudens komen alle gangbare doelgroepen en devices in beeld. Ook jongeren zijn daardoor 'in ruim voldoende mate' vertegenwoordigd.
Participerende online media zijn voor dit onderzoek voorzien van een tag. Om ook aan te sluiten op de behoefte van 'global players' als Facebook is er in NOBO een extra module ingebouwd die niet-getagde sites kan rapporteren.
Samenwerking met SKO
NOBO wordt ook gekoppeld aan het kijkonderzoek SKO. Vinex en SKO beheren samen het panel om ook rapportages over het gebruik van online video mogelijk te maken. Ook print-currency NOM is betrokken bij de nieuwe opzet. Deze organisatie kan het digitale bereik voor dagblad- en magazinemerken uit NOBO destilleren.
Bas de Vos, directeur NOBO a.i.: 'We kunnen nu betrouwbare bereiksdata aan de markt kunnen leveren. De hybride onderzoeksopzet vraagt om fikse inspanningen van de deelnemende publishers zelf en van het data-science team van onderzoeksbureau Kantar TNS in het bijzonder. Maar daardoor hebben we nu wel actuele en robuuste bereikscijfers die vanaf vandaag de online planning-currency in ons land kunnen gaan vormen.'
Hoewel het onderzoek in eerste instantie door uitgevers is gelanceerd, zijn de adverteerders 'niet ontevreden' met de totstandkoming van NOBO. Hanne Alblas, mediaspecialist van BVA: 'Marktgedragen planningsdata is voor adverteerders belangrijk als opmaat voor campagnemetingen. De samenwerking met SKO en NOM maakt het onderzoek nog interessanter.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!