1. Wat betekent de overname voor de FLXone, in termen van groeipotentieel?
'Met de overname van FLXOne is Teradata erin geslaagd online advertising en customer marketing samen te brengen via een centraal data management platform (DMP). Ons team blijft gevestigd in Eindhoven en zal de komende tijd doorgroeien. Marketing en advertising zijn een miljardenmarkt geworden en marketeers kunnen de manier waarop zij omgaan met hun klanten optimaliseren.'
2. FLXone maakte onderdeel uit van de Greenhouse Group, maar is na de overname door GroupM zelfstandig verder gegaan. Hoe zijn jullie in contact gekomen met Teradata?
'De gesprekken met Teradata en de gezamenlijke visie zijn het startpunt geweest voor de overnamegesprekken. Onder de vleugels van een grote speler als Teradata hebben we veel meer slagkracht dan voorheen.'
3. FLXOne heeft een systeem ontwikkeld om data uit online, tv, print, outdoor en video bij elkaar te brengen. Dergelijke technologie wordt gezien als de 'holy grail' in omnichannel marketing. Waren er veel overnamepartijen in de markt?
'Het marketingtechnologielandschap is complex, met zeer veel spelers die op deze markt actief zijn en veel overlap tussen de diverse oplossingen die zij bieden. De afgelopen jaren zijn er wel een paar grote overnames geweest van leveranciers van datamanagement platforms, zoals Bluekai door Oracle, Aggregate Knowledge door Neustar en Demdex door Adobe. Daardoor is er in deze markt nog slechts een beperkt aantal leveranciers beschikbaar die 100% een technologiebedrijf zijn èn internationaal actief. Grote, onafhankelijke spelers zijn Krux en Lotame waar elk 50 tot 60 miljoen dollar investeringsgeld achter zit.'
4. Het DMP van FLXone moet het datafundament vormen voor Teradata's Integrated Marketing Cloud. De belofte is dat hiermee realtime online advertising en crosschannel marketing gaan worden aangestuurd vanuit één systeem. Dit soort perspectieven klinken altijd veelbelovend. Maar waar en wanneer gaan we inzet zien ?
'De eerste integraties zijn inmiddels al voltooid en beschikbaar voor klanten.'
5. Dankzij de overname van FLXone krijgt Teradata tevens toegang tot een partner ecosysteem van veertig leidende advertisers, publishers, bureaus en media trading desks (waaromder AppNexus, Google DoubleClick, MediaMath). Hoe belangrijk is dit aspect voor de overname?
'Heel belangrijk, omdat dit een van de manieren is om ook daadwerkelijk actie te ondernemen met behulp van de data. Het stelt marketeers in staat om aan de hand van alle beschikbare datapunten relevante doelgroepen samen te stellen en deze te benaderen via alle beschikbare partners.'
6. dat het accent voor ontwikkeling verschuift naar de VS?
'Nee, ontwikkeling blijft vanuit Eindhoven plaatsvinden, waarbij we zullen samenwerken met teams uit Europa en de VS. Binnen de organisatie is veel kennis aanwezig waaraan het FLXone team een waardevolle bijdragen kan leveren.'