Het Persmuseum bestaat 100 jaar en viert dat met de jubileumtentoonstelling 10 x 10= 100 jaar Persmuseum. Morgen, zaterdag 10 oktober, is de feestelijke opening in het Persmuseum.
Kesselskramer ontwikkelde de reclamecampagne kosteloos.
Jubileum
De afgelopen honderd jaar ontwikkelde het Persmuseum zich tot het landelijk centrum voor de pers en de politieke prent, met een afwisselend expositieprogramma en een divers educatief aanbod. De verzameling kranten en tijdschriften is inmiddels uitgegroeid tot ruim 120.000 items en de collectie politieke tekeningen tot 60.000 originelen. De jubileumtentoonstelling werpt een bijzonder licht op 100 jaar journalistieke geschiedenis in Nederland. 10 Gastconservatoren, waaronder Sacha de Boer, Peter van Straten, Jildou van der Bijl en Arendo Joustra kiezen ieder 10 onderwerpen uit de wereld van de media van de afgelopen 100 jaar waardoor 10 x 10 = 100 jaar Persmuseum, 100 keer indrukwekkend ontstaat. Zo vertelt deze jubileumexpositie, bestaande uit 10 onderdelen die samen één geheel vormen, het boeiende verhaal over persvrijheid, censuur, publieke opinie, propaganda, massamedia en democratie in de afgelopen 100 jaar.
Rankings
Omdat het populair is om alles te ranken van 1 tot en met 10: ‘de tien beste / slechtste / ergste/ etc.’ ontstond het idee om de expo vorm te geven aan de hand van tien thema's. Door 10 verschillende thema’s te behandelen die ook met behulp van foto’s, bewegend beeld en social media uitingen inzichtelijk zijn te maken, hoop thet museum het deel van de Nederlandse samenleving dat sterk visueel is georiënteerd, met name jongeren, t einteresseren.
10 x 10
Men vroeg 10 gastconservatoren ieder hun eigen selectie te maken binnen een bepaald thema. Zo belicht gastconservator Bert Steinmetz (oud journalist bij Het Parool) dé 10 scoops, Arendo Joustra (Hoofdredacteur Elsevier) dé 10 speeches en gastconservatoren Onno Aerden, Jan Knaap en 'Bladendokter’ Rob van Vuure dé 10 lanceringen. De expositie wordt gelardeerd met de 100 opvallendste en spraakmakendste quotes en tweets van de afgelopen 100 jaar.
credits campagne
concept en realisatie: KesselsKramer
illustraties: James Joyce
animaties: Bas Mooy
sounddesign: Parkstudio
meer informatie op de website van het Persmuseum
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!