JongeHonden après-Cannes: ‘Innovatie == Inspiratie’

Ramin Bahari 'sneakte' op de laatste dag van het Cannes festival de Innovation Lions binnen en was verkocht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Ramin Bahari

Helaas kunnen we als stichting JongeHonden (nog) niet de week-pas betalen. Daar baalde ik van, want waar ik dit jaar eigenlijk heel erg naar uitkeek was een nieuw onderdeel van het festival: de Innovation Lions.

Op vrijdag besloot ik toch te proberen om het Palais binnen te sneaken. Ik zal niet precies vertellen hoe, maar na een korte detour, een strakke pokerface en een paar afleidingsmanoeuvres was ik binnen bij de Innovation Lions.

De sfeer was compleet anders dan in de hal van de hoofdingang. Links en rechts hoorde je applaus en geschreeuw, de energie spatte ervan af en iedereen wilde weten wie je was.

Je zag het gelijk. Dit zijn de mensen die hier ook écht willen zijn. Iedereen zit vol met aanstekelijke energie.

Dit zijn de mensen die dingen doen waar de reclamewereld over een paar jaar pas op gaat letten. Soms zie je een innovatie en denk je: ‘ja dat idee had ik ook!’. Nou deze mensen hadden dit idee 3 jaar geleden al.

Ik had niet lang dus ik ging gelijk zitten bij de eerste beste presentatie. Gelijk raak!

, investeerder en  oprichter van , hield een presentatie over het type biosensoren er binnen vijf jaar in al je mobiele apparatuur kunnen gaan zitten. Van telefoons die zichzelf  ‘genezen’ na een val tot de mogelijkheid om met te bepalen welke stoffen je moet bijvullen na een zware avond.

Ontelbaar veel ideeën kwamen in me op. Ik herinnerde me de talk van Marilyn Manson waar ik de dag ervoor in slaap gevallen was. ‘Eat your heart out’ Marilyn, dacht ik. Hier kwam ik voor naar Cannes. Na een kort gesprek met Jude om contacten uit te wisselen (je weet maar nooit) ging ik verder.

Ik nam een tussenstop bij de ‘Coders v.s. Creatives Battle’.

Hier zag ik de legendarische ontwerper en prof. – designer van covers van the Simple Minds, Duran Duran en Boy George - prachtige oneliners roepen.

Zijn statement: Wil je jezelf laten zien? Iets achterlaten? Dan moet je creatief worden en geen coder. In zijn eigen woorden ‘To create is to reveal things, to code is to hide them.’ Zelf denk ik dat het meer een persoonlijkheidsding is. Maar mooie oneliners debiteren die je laten nadenken over het leven is een kunst op zich.

Tot slot interviewde Laura Petrecca van USA Today Wunderman-ceo Mark Read, Twitter-topman Adam Bain en Pete Blackshow, VP Digital en Social bij Nestlé. Het gesprek ging over hoe grote multinationals omgaan met innovatie en nieuwe technologie.

Het mooiste hieruit voor mij was de ‘1% Test’ van Twitter: Bij Twitter doen ze eigenlijk nooit moeilijk met nieuwe ideeën. Als ze de kleinste potentie zien, zorgen ze dat ze zo snel mogelijk een prototype klaar hebben liggen. Om deze vervolgens met 1% van de gebruikers – zo’n 3 miljoen - uit te proberen. Zo gaan er per jaar zo’n 500 nieuwe ideeën voor Twitter door de 1% Test! Lekker als je zo makkelijk kunt pre-testen.

Om de dag af te sluiten sloot ik bij de massa aan en kwam zo de uitreiking binnen van de Innovation Lions. Een uitreiking in Cannes is altijd enorm mooi om te zien. Er hangt een geweldige energie en bij iedere case wordt in 10 seconden het idee uitgelegd. Handig als je wilt leren hoe je in één zin je idee kunt verkopen.

Hieronder mijn drie favorieten van de avond:

Op 1: De terechte Grand Prix winnaar ‘3 Words to Adress’: 

Op 2 – maar had van mij ook wel de Grand Prix mogen krijgen: De ‘Life Saving Dot&;:

Op 3: ‘Twin Souls’: 

Mijn conclusie

Volgend jaar moeten ze de sprekers van Cannes Lions en de Innovation Lions lekker omdraaien!

Geef de Pharells, Kim Kardashians, Monica Lewinskis en andere ‘publiekstrekkers’ die inhoudelijk weinig te melden hebben een plek achterin het Palais. Waar ze twee dagen lang alle celebrity-spotters kunnen vervelen over hoe ze hun Instagram-account bijhouden.

Geef in ruil daarvoor het grote podium aan de mensen die ons vak echt vooruit helpen: de uitvinders, de investeerders, de mensen die geloven in een nieuw idee en de waarde daarvan kunnen inschatten en de mensen met passie over wat er in de komende 5-10 jaar gaat gebeuren. Waar wij als reclamemakers echt door geïnspireerd kunnen worden en niet na het kopen van een kaartje van 2000 euro over hoeven zeggen ‘tja eigenlijk wist ik dit allemaal al’.

Ramin Bahari is art director en bestuurslid van

Veel meer over Cannes Lions 2015 vind je in het van Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie