Johan Derksen, hoofdredacteur van de VI en ooit wars van alles wat met commercie heeft te maken, heeft deze dagen wel iets anders aan z'n hoofd. Dus dan maak ik me wel even druk om de laatste uitgave van zijn mooie blad.
Voor het eerst dat ik me kan herinneren, laat de altijd onafhankelijke redactie van VI zich zien op de salesvloer. Een niet te vermijden stap voor een blad om het hoofd boven water te houden? Het gevolg van de vercommercialisering van Johan Derksen, die (heel terecht) voor zijn pensioen nog zijn zakken vult? Of gewoon een slimme zet van Toto?
Wat is het geval? Bekijk op je gemak deze spread uit de nieuwste VI eens. De Toto 'koopt' de wedstrijd van de week en een VI-redacteur schrijft er een leuk stukje over. Dit is de nieuwe, wekelijkse, samenwerking tussen VI en Lotto/Toto.
Dat er iets aan zat te komen van de Toto in VI, wisten we al. Een paar weken geleden gaf Johan ons in zijn column (even scrollen naar alinea 6, alhoewel de rest ook de moeite waard is) een kijkje in zijn dagritme. Daarin haalde hij keihard uit naar 'de reclamemannetjes' van de Lotto/Toto. Die wisten toch echt niet wat de doelgroep van VI wel/niet wil. Die reclamejongens met hun Powerpoint, wat denken ze wel niet.
Tja, of wat we nu voorgeschoteld krijgen de doorgedrukte mening is van het reclamebudget of dat dit de aanpak is van Derksen; dat weet ik niet. Maar het is tekenend voor de tijd dat zelfs de (ouderwetse maar altijd goede) VI nu 'om' is en redactie en commercie gaat mengen. Vooralsnog kan ik er mee leven en blijft VI mijn lievelingsblad. Maar ik hou m'n hart vast. Wat als Philips, DSB, Fortis of Aegon nu ineens grote adverteerders dreigen te worden...?
Ohja, VI-abonnees kregen er ook nog deze brief bij. Ondertekend door Derksen himself....
PS
Wil jij ook dit soort acties bedenken? Solliciteer dan nu voor bladmanager bij VI. Mocht deze oproep tot een baan leiden, dan mag Derksen de headhuntersfee doneren aan de Molblogborrel!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!