‘Tijdens het WK in 2010 werden de EK-gadgets opeens 'oranjeprullaria' genoemd", aldus EK-watcher Gonnie Spijkstra van Verse Reclame. "En werd de roep om duurzame gadgets groter. Er werd zelfs bij de supermarkten gelobbyd om de gadgets terug te vragen van de consument. Albert Heijn gaf destijds aan niet zeker te weten of het dit EK met een tastbaar gadget zou komen en geeft dit jaar dan ook als eerste supermarkt een duurzamer voorbeeld.’
Bijna driekwart van Nederland (73 procent) heeft oranje spullen uit 2010 bewaard en 12 procent heeft artikelen weggegeven aan anderen. 15 procent heeft de gadgets weggegooid.
Duurzamere alternatieven voor oranjeprullaria
Er zijn wel degelijk duurzamere alternatieven voor supermarkten die mee willen doen aan de Oranjekoorts, zo blijkt. Er is vooral veel animo voor het sparen voor een aan het EK-gerelateerd goed doel: eenderde (34 procent) geeft aan hieraan te willen deelnemen. 32 procent zou graag een duurzamer gadget ontvangen, bijvoorbeeld een t-shirt. Net zo veel interesse (32 procent) is er voor het sparen voor een premium. Waar de klant nu vaak na eenmaal boodschappen doen wordt beloond, zou deze dan drie keer 15 euro moeten besteden alvorens een gadget te ontvangen.
Er is minder deelnamebereidheid om 5 cent te betalen voor een oranjegadget (15 procent). Ook het gratis kunnen downloaden van een EK-hit in plaats van het ontvangen van een tastbaar gadget, is niet erg populair. Slechts 6 procent geeft aan hier aan mee te willen doen.
Prullaria terugbrengen naar de supermarkt
Mocht een supermarkt kiezen voor een tastbaar gadget, dan zijn er alsnog manieren om duurzaam met de weggegeven artikelen om te gaan. Ongeveer zestig procent zou de gadgets terugbrengen naar de winkel. De consument zou deze dan net iets liever naar ontwikkelingslanden laten sturen (62 procent) dan ze laten recyclen (58 procent).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!