Influencers geven in Op1 hun visie op corona, Twitter gaat los (ook inhoudelijk)

Niet alleen snedige en snerende tweets, maar ook interessante beschouwingen.

Influencers bij Op1

Nu het coronavirus zich weer meer verspreidt, vooral onder jongeren, richten de ogen van het RIVM en virusdeskundigen zich op manieren om hun gedrag te veranderen.

Infectieziekten-experts pleitten eerder deze week tegenover NOS Nieuws dat de communicatie over het belang van coronaregels veel beter moet. Het is volgens hen vooral zaak om jongvolwassenen te bereiken.

Dat medici niet automatisch communicatie-experts zijn werd duidelijk. Hoogleraar Alex Friedrich sprak zich uit voor ‘ludieke manieren’: ‘Huur 100 studenten in die je door de stad laat lopen met een korset aan van anderhalve meter.’

Heiman Wertheim, hoogleraar medische microbiologie in het Radboudumc, suggereerde dat influencers een rol kunnen spelen ‘om jongeren op te roepen niet naar feestjes te gaan als ze klachten hebben en zich te laten testen’.

Ook het RIVM ziet heil in een campagne gericht op jongeren . Het deed dat al eerder via online influencers, maar dat werd niet echt een succes, toch zou het opnieuw hun inzet overwegen.

Op1

Op1 verzamelde gisteravond enkele van die influencers met als centrale vraag: willen zij hun invloed wel inzetten?

Jamie Li, Tisjeboy Jay, Dave Roelvink en Yara Michels hadden het meer over wat ze zelf van de coronamaatregelen vinden. Het werd vrij onthutsende televisie.

 

Veel twitteraars wisten niet wat ze zagen. Dit leidde niet alleen tot snedige en snerende tweets, maar af en toe tot ook tot interessante beschouwingen over de rol van influencers en communicatie.

 

'Tv-wetenschapper' Diederik Jekel is dus voor influencers, maar niet op de manier waar ze hier worden ingezet.

 

Daphne Cornelisse laat zich 'be-influencen' om dure panty's en dagcrèmes te kopen, maar niet op het gebied van corona.

 

Marjolein Hordijk tikt iedereen die schampert over de influencers bij Op1 even op de vingers: 'Ze mogen met de onzin die ze uitkramen geen podium krijgen. Maar dat is het juist. Dat podium hebben ze al en daar hebben ze geen reguliere media voor nodig. Leer je les. Dit is waar je kinderen naar kijken.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie