Ikea stopt na zeventig jaar met de iconische catalogus. Het besluit is een gevolg van de digitale transformatie die het Zweedse woonwarenhuis doormaakt. Dat heeft het warenhuis maandag laten weten.
Voor Ikea was de catalogus een manier om mensen over de hele wereld te bereiken en te inspireren met nieuwe meubels en slimme tips voor in huis. Het klantgedrag en de mediaconsumptie zijn de afgelopen tijd echter flink veranderd en de catalogus werd steeds minder gebruikt. Vorig jaar steeg de online verkoop wereldwijd met 45 procent en werd Ikea.com meer dan vier miljard keer bezocht. Ook verbeterde het bedrijf de digitale diensten en lanceerde het nieuwe apps voor een betere 'Ikea-ervaring.'
Emotioneel besluit
De afgelopen jaren testte het warenhuis nieuwe formats en manieren om de catalogus te verspreiden. In Nederland experimenteerde het bedrijf met een sterk verminderde oplage. Ikea noemt het afscheid van de catalogus een rationeel, maar ook emotioneel besluit. Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een Ikea-boek vol wooninspiratie.
Zeventig jaar Ikea-catalogus: een tijdlijn
|
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!