Tekst: Bart Omlo
Bijna iedere organisatie lanceert tegenwoordig een eigen app. En als ze er nog geen hebben zijn ze het wel van plan. Maar is dat wel zo’n goed idee? Onderzoek van Quettra stemt weinig hoopvol. Gemiddeld haakt 77 procent van de gebruikers van een mobiele app al binnen drie dagen weer af. En als je naar een periode van 90 dagen kijkt, loopt dit percentage zelfs op tot 95 procent.
Het is voor bedrijven en marketeers blijkbaar een behoorlijke uitdaging om een trouw publiek voor hun app te krijgen. Is het überhaupt wel alle moeite waard om zo’n app onderdeel te maken van je omnichannel strategie? En als je een app bouwt: welke acties kan je ondernemen en hulpmiddelen kan je inschakelen die ervoor zorgen dat je app voldoende aandacht krijgt?
Een online leven
De penetratie van smartphones groeit nog altijd in Nederland en we besteden met z’n allen steeds meer minuten op een mobiele telefoon of tablet. Bovendien gebruiken we mobiele devices voor steeds meer verschillende zaken, zoals bankzaken, het bestellen van producten (ook maaltijden), films kijken, boeken lezen, het regelen van transport, navigeren en het bestellen van diensten zoals bijvoorbeeld een Uber-taxi. Opvallend daarbij is dat gebruikers niet zozeer meer apps gebruiken. Onderzoek van BI Intelligence toont aan dat dit de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde is gebleven. Er worden niet zozeer andere apps gebruikt, maar gebruikers spenderen steeds meer tijd aan hun drie favoriete apps. De grote vraag is dus: hoe kom ik in de top drie van de mobiele gebruiker?
1,5 miljoen apps
Het is behoorlijk duur om een app te bouwen en te onderhouden en het is dan ook verstandig om eerst eens de vraag te stellen: hoe krijgen we mensen zover om onze app te ontdekken en te downloaden? Alleen dat is al geen sinecure, want Apple en Google hebben ieder meer dan 1,5 miljoen apps in hun appstores staan. Probeer dan maar eens op te vallen. Daarnaast is het de vraag hoe je de aandacht van je doelgroep kunt behouden. Hoe zorg je ervoor dat de app actief gebruikt blijft worden? We hebben een zestal tips op een rijtje gezet hoe je dat kunt bereiken:
Tip 1:Verstuur relevante push notificaties
– Nieuwigheden en voordelen van je app kan je onder de aandacht brengen door push notificaties. Hier moet je als maker wel erg mee oppassen, want als je te vaak berichten verstuurt of berichten verstuurt die de gebruiker als irrelevant ervaart, kan de app juist gaan irriteren. De truc is nuttige notificaties te versturen. Toon bijvoorbeeld een aanbieding wanneer je in de buurt bent van een winkel. Of stuur content die gerelateerd is aan belangrijk groot nieuws. Gebruikers zullen dergelijke berichten handig en nuttig vinden en zullen de app daardoor gaan waarderen. Voor meer tips waar een push notificatie aan moet voldoen, zie hier.
Tip 2: Bind gebruikers aan je app met in-app berichten
– Dit is met name effectief om gebruikers die al een app hebben te behouden en weer actief te krijgen. In-app berichten sporen de gebruiker aan aankopen te doen in de app. Freemium games zijn daar een mooi voorbeeld van. In het spelletje ‘Smurfs’ Village’ kan de gebruiker bijvoorbeeld bessen kopen waarmee hij acties uit kan voeren. De app-maker kan de gebruiker belonen door af en toe gratis bessen weg te geven. Zo kan je gebruikers helpen de juiste stap in een app te maken of ervoor zorgen dat gebruikers terug willen komen.
Tip 3: Verbeter de gebruikerservaring door mobiele analyses en onderzoeken
– Apps worden vooral gebruikt omdat ze praktisch nut hebben en het is daarom belangrijk te weten welke onderdelen en features het meest gebruikt worden. Haal meer uit mobiele analyses door bijvoorbeeld te focussen op gedetailleerd navigatie gedrag (page views, tijd spenderen, conversie et cetera) om je een beeld te vormen hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren. En gebruiken de gebruikers de app ook op de manier zoals je wilt dat ze ‘m gebruiken? (bijvoorbeeld informatie aanvragen of iets ‘liken’) Forrester heeft hier in 2014 al een rapport aan gewijd.
Tip 4: Personaliseer de gebruikerservaring van je app
– Organisaties kunnen de algehele gebruikerservaring van hun app verbeteren door de ervaring te personaliseren. Zo kan je gebruikers de mogelijkheid geven berichten af te laten stemmen op hun interesse, behoefte en voorkeuren. Daarnaast kan je analyses doen van het gebruik van een app. Op die manier kan je ‘engaging’ dialogen met klanten te creëren, of ze nu mobile, online of offline zijn. Let wel: om een goede gepersonaliseerde ervaring te kunnen bieden, moet je beschikken over data. Het helpt zodoende wanneer de app gekoppeld is aan een platform waar ook gegevens van andere kanalen samenkomen.
Tip 5: Zorg voor een consistente gebruikerservaring
– Een app werkt het beste wanneer hij onderdeel is van een omnichannelstrategie. Het is belangrijk dat de klant bij al die kanalen dezelfde gebruikerservaring heeft. Hij gaat dan ieder kanaal herkennen als van een bepaald merk. Bovendien went de klant dan gemakkelijk aan alle kanalen. Raadzaam is ook om alle kanalen aan te sturen vanuit één platform. Je hebt dan als marketeer het beste zicht op de gehele customer journey.
Tip 6: Gebruik e-mailmarketing
- E-mail is nog steeds een efficiënt marketingkanaal en zowel in het bedrijfsleven als privé openen gebruikers steeds meer e-mails op hun mobiele device. E-mailen is zelfs de derde meest populaire bezigheid op mobiele devices, na text messaging en surfen op het web. Het is zodoende verstandig om de voordelen en mogelijkheden van je app onder de aandacht te brengen in een e-mailcampagne. Op die manier zorg je voor zichtbaarheid van de app in een ander kanaal.
2016
Overigens zal er komend jaar een aantal vernieuwingen binnen App Indexing komen. Met App Indexing maakt Google het de consument gemakkelijker apps te vinden in plaats van de app stores door te moeten spitten. Door de vernieuwing zullen de ranking mogelijkheden voor apps complexer worden. Dit zorgt ervoor dat apps nog beter geoptimaliseerd moeten worden om beter vindbaar te zijn.
*Bart Omlo is directeur van Kentico Benelux
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!