IBM Benelux: Goliaths, zet de deuren open!

Het startup beleid in Nederland is maar half gelukt. Startups komen niet of nauwelijks van de grond. Tijd voor corporates om de deuren wagenwijd open te zetten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Davids
De afgelopen jaren is in Nederland een aantal initiatieven gestart om start-ups een boost te geven. De meeste zijn helaas mislukt, ondanks alle goede bedoelingen en inzet.En áls er een keer een succesvolle startup opstaat, verdwijnt deze per business class richting Silicon Valley.

Zoals Chris Eveleens en Marijn van Weele onlangs schreven in het Financieel Dagblad in een open brief aan Neelie Kroes, zijn er verschillende oorzaken aan te wijzen voor &;het falen van startups in Nederland’. 

Eén belangrijke reden voor het gebrek aan succes is te weinig aansluiting bij de corporates. Dat is ook een verschil met Silicon Valley: de banden tussen corporates en startups zijn veel hechter. Als startup heb je tractie nodig en corporates kunnen die - onder bepaalde condities - uitstekend geven.

De Goliaths
Aan de andere kant hebben grote corporates het zwaar. Ze proberen te surfen op steeds nieuwe golven van innovatie, maar missen de flexibiliteit op het gebied van IT, personeel en processen. Alsof je met een mammoettanker een surfgolf wilt pakken, dat idee.

De kracht van corporates zit ‘m vooral in de grootte, de slagkracht en de internationale macht om veranderingen geleidelijk door te voeren. Maar échte veranderingen komen in deze digitale tijden vooral uit het kleine, het persoonlijke, het menselijke. Van start-ups of van binnenuit de organisatie.

Twee werelden die samen komen
Ik bezocht op 9 juni IBM Connect en sprak daar met Bella Krisifoe, Director Marketing Communications and Citizenship Benelux bij IBM. Er werd een progressief verhaal van vernieuwing verteld aan een op het oog behoudend publiek. Ik vroeg haar hoe zij deze tegenstelling ziet. Ze gaf aan dat één van de redenen voor evenementen als IBM Connect juist is om ‘klein’ en ‘groot’ met elkaar te verbinden.

Het Amerikaanse IBM als matchmaker in Europa om grote corporates en startups te koppelen. Zo waren er stands van kleine bedrijven met innovatieve ideeën die ze konden pitchen en kwamen andere innovators aan het woord. Twitter bijvoorbeeld biedt online tools om veranderingen bij grote corporates makkelijker te maken, door trends in kaart te brengen als onderdeel van een valide businesscase richting de boardroom. 

Transparante innovatie
Als de corporates zich inderdaad (en dat zie ik ook bij Vodafone en Philips gebeuren) meer openstellen voor vernieuwing door startups, ontstaan de beweging en flexibiliteit die nodig zijn om te overleven. Want hoe je het ook wendt of keert, de Davids en de Goliaths gaan elkaar de komende jaren keihard nodig hebben.

Een hoofdrol speelt daarbij het &;persoonlijke denken&; dat hoort bij de typische startup mentaliteit een sleutelrol: stel de klant centraal en hou focus op zijn behoeften. Die zijn morgen weer anders dan vandaag, want zo snel gaat het.

Verder is digital dé disrupter. Goliaths hebben Davids nodig om te overleven. Maar omgekeerd geld ook: Davids hebben Goliaths nodig om zelf een Goliath te worden. Om vervolgens zelf weer Davids te helpen groeien.

In dat ecosysteem is het goed innoveren en ‘surfen op de golven van de verandering’. Kortom, waar blijven de corporates  die de deuren wagenwijd openzetten en start-ups in hun midden toelaten? Dat zal de innovatie pas ècht stimuleren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie