Dat zegt IAB-voorzitter Joris van Heukelom in een interview met Adformatie. De focus op online advertising - de voedingsbodem waaruit de branchevereniging is ontstaan – blijft volgens Van Heukelom bestaan, maar online advertising als aandachtsgebied alleen is ‘op geen enkele manier genoeg om toekomstbestendige groei te garanderen.’
In plaats daarvan wil IAB Nederland het hele spectrum van digitale marketing gaan bestrijken. Nieuwe ontwikkelingen die het digitale landschap domineren en waarbij de adverteerders hulp kunnen gebruiken, gaan daardoor nadrukkelijk tot het aandachtsgebied behoren. Die ambitie zal tijdens de ALV op 12 maart aan de leden worden gepresenteerd. Vooruitlopend is IAB Nederland zich in correspondentie met leden alvast ‘dè branchevereniging voor digitale marketing’ gaan noemen.
De noodzaak om de grenzen op te rekken is groot. ‘Want’, zegt Van Heukelom: ‘Het fenomeen online advertising heeft z’n beste dagen gehad.’ Een voorbeeld van een ontwikkeling waarmee IAB zich voortaan wil gaan bezighouden, is de beacon technologie. ‘Tot nu toe valt dit buiten onze scope, omdat het niet online is. Terwijl beacon alles heeft te maken met profielen en het bereiken van doelgroepen door gebruik te maken van klantgegevens.’
Het gehele interview waarin Van Heukelom en IAB-directeur Govaert Plesman ook praten ove ontwikkelingen in digitale marketing, de verschuiving van online naar de fysieke wereld en de verhouding met brancheverenigingen DDMA en DDA, is te lezen in Adformatie #5 die volgende week vrijdag uitkomt.