Deze week kwam de NOS met breaking komkommernieuws dat er in Drenthe een verbodsbord bij de hunebedden is geplaatst. Dit moet voorkomen dat de oudste graftomben als klimrekken worden gebruikt.
Maar als we goed naar het bord kijken, gaat dat wel werken? Wordt hier iets anders mee bereikt dan gewild? Als we het Twitter-account van deskundige in gedragsverandering Reint-Jan Renes volgen krijgen we wel een indicatie.
We vroegen hem naar een korte toelichting. Volgens de lector crossmediale publiekscommunicatie roepen dit soort bordjes psychological reactance op. Deze theorie van Brehm (1966) is een van de bekendste over weerstand tegen sociale beïnvloeding. Mensen willen persoonlijke vrijheden behouden en keren zich daarom tegen pogingen die te verbieden. Dit keer dus het klimverbodsbordje
Wat wel dan?
Een ander nadeel aan dat bordje is volgens Renes dat geen duidelijk, aansprekende rationale wordt gegeven waarom er niet op de hunen mag worden geklommen. Mensen zijn er daardoor eerder nieuwsgierig om er toch op te klimmen dan dat ze ervan worden weerhouden.
Renes laat ook weten wat wel helpt bij dit soort verbodscommunicatie. 1) geef een duidelijk aansprekende rationale: ‘Dit is waarom het echt niet kan’. 2) Toon empathie: ‘Sorry hoe leuk het ook is – dat begrijpen wij - maar het kan echt niet’. En 3) bied een alternatief aan: ‘Maar je kan kiezen uit twee leuke andere dingen!’.