De Nederlandse internetprovider Freedom Internet is per direct gestopt met het adverteren op Facebook en Instagram. Dat schrijft het merk in een blogpost. De provider is sinds 2020 actief en opgericht door het actiecomité dat ontstond nadat KPN bekendmaakte dat het de stekker zou trekken uit dochterprovider XS4ALL.
Freedom stelt dat Facebook en Instagram - allebei diensten van moederbedrijf Meta - de afgelopen jaren zo hard en zonder toezicht gegroeid zijn, dat consumenten wellicht niet goed doorhebben hoe machtig de bedrijven zijn. En welke nadelige impact het fijnmazige adverteren op de sociale media heeft op dezelfde consument; die wordt door steeds meer bedrijven steeds beter in de gaten gehouden op allerlei websites.
Meer nadelen dan voordelen
'Freedom stond al nooit te juichen om Facebook en Instagram te spekken. Maar als bedrijf in een start-up fase, kom je bijna niet om deze techreus heen', verklaart de provider zijn keuze om in 2020 en 2021 wél te adverteren op de platforms van Meta.
In dezelfde blogpost legt Freedom zijn besluit om nu toch te stoppen als volgt uit: 'een groot bereik, de relatief lage kosten en effectiviteit wegen wat ons betreft niet op tegen het gebrek aan privacy, de oneerlijke marktwerking, verspreiding van nepnieuws en gebruikersprofilering.' De provider geeft sinds januari daarom niets meer uit aan adverteren op de twee platforms.
Wel houdt het merk zijn accounts, naar eigen zeggen voor vrienden en volgers. Onduidelijk is hoeveel abonnees/klanten Freedom heeft. De provider wil hier desgevraagd niet over uitweiden. Wel laat een woordvoerder op verzoek van Adformatie weten dat er maandelijks enkele duizenden euro´s aan Facebook- en Instagram-advertenties werden uitgegeven.
Advertentieboycot is niet nieuw
Freedom is zeker niet het eerste bedrijf dat stopt met adverteren op Facebook en aanverwante platforms als Instagram. In de zomer van 2020 staakten honderden grote bedrijven een maand hun advertenties op sociale media om duidelijk te maken dat ze van de platformeigenaren meer actie verwachten om racisme tegen te gaan. Facebook-directeur Mark Zuckerberg toonde zich niet onder de indruk van het boycot.
De honderd grootste adverteerders gaven in 2020 gezamenlijk achttien miljoen dollar minder uit aan Facebook-advertenties. Voor het bedrijf van Zuckerberg is dat kleingeld; het verdient miljarden aan uiteenlopende activiteiten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!