Overslaan en naar de inhoud gaan

Detailhandel gaf rondom de feestdagen het meeste uit aan offline reclame

Albert Heijn staat qua retailers op één, maar gaf minder uit dan in 2020.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De detailhandel gaf in november en december het meeste geld uit aan advertenties rondom de feestdagen (Sinterklaas, kerst en oud en nieuw). Dat meldt onderzoeksbureau Adfact. De bruto mediabestedingen van Albert Heijn waren het hoogst: de supermarktketen gaf totaal ruim 14,4 miljoen euro uit aan advertenties rondom de feestdagen. Albert Heijn gaf hiermee 3,5 procent minder uit dan in 2020. Jumbo volgt op de tweede plaats met ruim 12,5 miljoen euro aan bruto mediabestedingen; 2 procent meer dan het jaar ervoor. Op drie staat Lidl (9,5 miljoen euro, 4,9 procent meer dan in 2020).

related partner content for mobile comes here

Bol.com gaf fors meer uit

Opvallend is de focus van Bol.com op advertenties rondom de feestdagen. De webwinkel spendeerde in 2021 totaal zeker 9,5 miljoen euro aan offline reclame, liefst 247 procent meer dan in 2020 (2,7 miljoen euro). Het bedrijf staat hiermee op de vierde plek van merken die het meeste hebben uitgegeven aan feestdagenadvertenties in 2021. 

De top tien bestaat verder uit Aldi, Kruidvat, Plus, Nationale Postcode Loterij, Staatsloterij en Coca-Cola. Laatstgenoemde gaf 113 procent meer uit (totaal 3,7 miljoen euro) dan in 2020. 

(Hoofd)branches

De detailhandel gaf in december als gezegd het meeste uit aan advertenties rondom de feestdagen. Totaal gaat het om zeker 104 miljoen euro, oftewel 60 procent van de totale bruto mediabestedingen die maand. De branche sport en spel volgt met 8 procent (14 miljoen euro) op de tweede plaats. De derde plaats is voor de branche media (6 procent, 11 miljoen euro). 

Vanaf de hoofdbranches ingezoomd op branches, legden levensmiddelenzaken het meeste geld op tafel (bijna 60 miljoen euro). Daarna volgen kansspelen, warenhuizen, drogisterij en parfumerie en elektronica en witgoed. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in