Fama Volat is door Behaviour Club bekroond met de beste nudge-campagne in 2022 van Nederland en België. Aan de hand van Parkhuisje #3 wist het bureau op een creatieve wijze te nudgen naar schonere parken zonder afval. De prijs, uitgereikt op basis van wetenschappelijk inzicht, creativiteit en resultaat, gaat voor het tweede jaar op rij naar Fama Volat.
De jury bestond uit: Michel Buhrs ((Behaviour Club), Sander Palm (Behaviour Insight), Liliane Ruyters (Kwaliteit en Innovatie Servicecentrum Drechtsteden) en Paulien Schieven (Ipsos). Het publiek bepaalde
Parkhuisje #3 speelt in op vervuilde parken en is een huisje met dubbelfunctie. Enerzijds een officieel adres als afhaalpunt voor bezorgmaaltijden, anderzijds een afvalpunt voor al het vuil in het park. Makkelijk bestellen en bezorgen, in ruil voor schone omgeving. Vanuit de wet van wederkerigheid werd het gedrag van de parkbezoeker positief genudged. Parkhuisje #3 stond eerder op Dutch Design Week 2022, het grootste designevenement van Noord-Europa voor vernieuwende ontwerpen en concepten.
De Fama Volat hub in Den Bosch is gespecialiseerd in het ontwikkelen van creatieve interventies en campagnes voor maatschappelijke uitdagingen, op basis van gedragswetenschap. Vorig jaar won het bureau de Nudge van het Jaar met een vogelhuisje dat het aantal afvalbijplaatsingen terugdrong.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!