Overslaan en naar de inhoud gaan

Gideon Rijnders lanceert productiehub U-Matik: 'De totale team-effort wordt vaak onderschat'

‘Reclamemakers hebben vaak geen idee van wie er op de filmset rondlopen.’
gideon rijnders
Gideon Rijnders: 'Ik kijk niet alleen naar de stervoetballers'
gideon rijnders
Gideon Rijnders: 'Ik kijk niet alleen naar de stervoetballers'

Bij de productie van een (reclame)film draait het niet alleen om de regisseur of de acteurs. Ook de locatiescout, gaffer, colourist en focuspuller hebben een belangrijke rol op de set, maar die wordt volgens Gideon Rijnders vaak flink onderschat. Met zijn recent gelanceerde productiehub U-Matik wil hij al deze vakmensen de credits geven die ze verdienen.

related partner content for mobile comes here

Rijnders draait al zo'n 25 jaar mee in het reclamevak. Als producer werkte hij voor bureaus als Joe Public, Bruut Amsterdam, MediaMonks en Havas Lemz. Nu is het tijd voor zijn eigen productiebureau. 'Een van de voordelen als je zo lang meedraait, is dat je alle klassieke fouten al eens hebt meegemaakt en daardoor precies weet wat en vooral wie er nodig zijn om een écht goede film te produceren. Films maken is maatwerk, maar ook mensenwerk. En het leuke is, die goede mensen, die ken ik. En zij mij ook trouwens.'

De mensen achter de schermen

U-Matik, gevestigd in Amsterdam, is in eerste instantie een productiehub, dat werkt voor merken, bureaus en andere productiemaatschappijen, zegt Rijnders. 'Net als in de film De Keeper van Johan Kramer kijk ik niet alleen naar de stervoetballers, maar ook de mensen achter de schermen. Natuurlijk is de regisseur leading, maar de totale team effort wordt vaak onderschat. Terwijl alle mensen achter de schermen een belangrijke schakel in de totstandkoming van de film zijn. Van het vinden van de perfecte locatie, de styling van de cast en set tot de belichting en de nabewerking. Als je op elke plek de juiste persoon zet, zie je dat terug in de kwaliteit van de film. En indien nodig in het budget, want ook dat is een vak apart.'

Hij vervolgt: ‘We willen ook workshops voor creatieven organiseren en tijdens presentaties laten zien hoe belangrijk de samenstelling van het hele team is. Daarnaast willen we mini-documentaires in de vorm van kleine portretten maken, waarin we alle mensen van de filmcrew in het zonnetje zetten.'

Rijnders stelt dat veel reclamemakers, die het concept van de film bedenken, vaak 'geen idee' hebben wie er allemaal op de filmset rondlopen. 'Laat staan wat al die mensen aan het doen zijn. Ik hoop dat ze door mijn verhaal zien dat er naast de keuze voor een regisseur zoveel meer mensen meewerken aan de productie van een film - en daar wil ik met U-Matik graag bij helpen of in adviseren.’

Rijnders werkt met een vaste pool van freelance producers voor merken en bureaus als KLM, Bolster, Better Call Sol en Joe Public.

Lees ook: Jacques Vereecken en Vanessa Henneman starten talentbureau
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in