Overslaan en naar de inhoud gaan

In memoriam Richard Kuiper: creatief, grappig en eigenzinnig

Art director Richard Kuiper (56), bedenker van onder meer Danoontje Powerrrr, is op 1 februari onverwachts overleden in Suriname.
Richard kuiper
Richard kuiper

Door: Bart Kuiper

Na de grafische school begon Richard als junior ontwerper bij Solutions. Daar kwam hij in aanraking met de commercial- en filmwereld. Ik heb hem nog proberen te overtuigen dat er ook andere leuke beroepen zijn, maar nee, Richard wilde liever de reclame in net als zijn vader. Er stond nog een kruiwagen in de schuur, dus mocht hij een jaar stage lopen bij PPGH. Van daaruit maakte hij de overstap naar Saatchi&Saatchi en werkte samen met Zwier Veldhoen en Wim Ubachs aan campagnes voor Rabo, WNF en Audi.

related partner content for mobile comes here

In 1995 begon hij als artdirector bij Kuiper & Schouten, vormde daar een team met Pim Kok en bedacht campagnes voor ABN AMRO, Bolletje, Fruitvriendjes, Mora en Coolbest (sinaasappelpers van ijs). Na de verkoop van het bureau aan Lowe ging hij naar BBCW en vormde daar o.a. een team met Liesbeth Maliepaard. Richard maakte er zijn bekendste campagnes; ‘Danoontje Powerrrrr’ en Hans Anders “Ik geet Gans”. “Iedereen die Hans heet krijgt 2e bril gratis, iedereen die anders heet trouwens ook”. Ja, je kon lachen met Richard, ook in de reclame.

In 2003 vroeg ik hem mee te doen met het nieuwe bureau Leukwerkt. Hij werd voor de helft mede-eigenaar en creative director. Hij werkte samen met Hans Voskamp en Edwin Kopper met wie hij commercials maakte voor Peijnenburg (happen naar Peijnenburg), Mora en de Postbank. Richard was ook de bedenker van de blauwe Postbank Leeuw. De scripts voor zijn commercials maakte hij meestal zelf, waardoor ze altijd verkochten, en hij regisseerde ze ook. Helaas werkte Leukwerkt voor hem niet leuk, twee kapiteins op een te klein schip ging niet, het botste te vaak tussen ons en dat lag zeker niet altijd aan hem.

Hij ging zich steeds meer toeleggen op zijn grote passie fotografie en stopte uiteindelijk bij Leukwerkt. Zijn bekendste fotoproject werd ‘Still Life in Plastic', waarmee hij nationaal en internationaal vele prijzen won.

Door de vele familiebezoeken die hij met zijn toenmalige vrouw aan Suriname bracht, werd hij verliefd op het land en besloot zich er permanent te vestigen.

Hij kocht een stuk grond aan de Surinamerivier en bouwde er een prachtig huis. Op 1 februari, geheel onverwachts, kregen wij het verschrikkelijke bericht dat hij is overleden aan een hartstilstand. Ik ga hem enorm missen, de verslagenheid in de familie is groot. Richard laat drie kinderen achter; Emile, Nikki en Renu. Samen met zijn broer Raoul ga ik hem ophalen in Suriname.

Bart Kuiper is art director, regisseur, oprichter van Kuiper & Schouten, Leukwerkt Worldwide en bovenal vader en opa. 

Bekijk hier de kunstwerken van Richard Kuiper

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Andy Mosmans

Veel sterkte met dit enorme verlies Bart. ?

Frieda Ulsamer de Waard

Veel te jong! ? Veel sterkte voor zijn kinderen, voor Bart en alle familie en vrienden van hem.

Gerrit Nagel

Wat een ongelooflijk triest nieuws maar wat een mooi In Memoriam, Bart. Gecondoleerd en heel veel sterkte de komende tijd

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in