Overslaan en naar de inhoud gaan

Sprite laat als sponsor van Black Panther 2 de superhero vliegen

Batman zonder Bat-mobiel, is als Bond zonder Aston Martin. Sprite springt op de sponsor-trein en sluit aan bij het Marvel-legioen.

Met een kleine vertraging klimt ook de filmwereld weer uit het dal. Zowel in aantal producties als omzet lijkt 2023 de pré-Corona-lijn weer op te pakken. Hét moment voor Sprite om op de Hollywood-trein te springen.

related partner content for mobile comes here

Trailer sponsoring

Het draait allang niet meer op de klassieke in-movie product-placement. Het succes van een film wordt bepaald in het openingsweekend. Je kunt dus bijna zeggen dat merken voortaan de trailer sponsoren.

Sprite investeert samen met onder andere Lexus, Adidas en Mastercard voor ruim 100 miljoen in de pr-campagne. En mede daardoor gaan deze superhelden vliegen.

De Match

Het kleine broertje van Coca-Cola heeft een rijke traditie met de Hiphop-scene en sponsorde eerder Missy Elliot en Drake. Met de focus op cultuur en creativiteit is de stap naar film niet vreemd. Als je de doelgroep-overlap met de Marvel-fans hierbij optelt, lijkt het een easy win.

360 campagne

Sprite brengt speciale limited-edition Black Panther verpakkingen op de markt met een QR-code die je toegang verleent tot exclusieve filmcontent, interviews met de makers en natuurlijk de custom made trailer.

The Hall of Zero Limits

De online-experience, geproduceerd door Wunderman Thompson en Dogstudio, brengt je naar een mini-museum in Black Panther’s Wakanda. Officieel is niet Sprite, maar het sublabel Sprite Zero Sugar de hoofdsponsor. Vandaar ook het haakje van nul calorieën naar oneindig veel (creatieve) mogelijkheden.

Video Wunderman Thompson

De campagne site voelt op veel vlakken hetzelfde als het eerder besproken The Getty online museum: niet onbeperkt vrij ronddwalen, maar vrij strak aan de hand van de digitale gids. Zolang het er visueel goed uitziet en blijft verrassen, is het geen probleem. Maar enigszins tegenstrijdig met de beloofde ‘oneindige mogelijkheden’ is het wel.  

Het begrip ‘exclusieve filmcontent’ wordt enigszins opgeblazen. De gemiddelde actiefilm-fan wordt niet verwend met special-effects-explainers, of deleted-scenes. De focus ligt, net zoals de film op vrouwelijke leiders en drijvende krachten achter het grote doel. De korte interviews met o.a. een storyboard-artist en setdesigner beperken zich niet alleen de filmindustrie, maar passeren ook andere creatieve beroepen zoals een developer. 

Het slot van de tour is een korte quiz, waar het draait om jou(w persoonlijke creatieve krachten). Deze custom-persoonlijkheidstest is leuk verweven met de film, maar ook niet dermate uniek, of inspirerend. 

'Aanvulling'

Het lijkt erop dat Sprite met deze campagne niet alleen een zijstap heeft gemaakt, maar direct ook een stap vooruit gericht op een nichepubliek. Deze stap is verfrissend, gedurfd en past perfect bij de onderliggende boodschap van de film. 

Voor een kleinere, aanvullende campagne is het een naadloze aanvulling. Ware het niet dat deze sponsordeal de grootste investering van het jaar is en bijna alle traffic leidt naar deze campagnesite.

De film is in ieder geval een groot succes en als dit naar meer smaakt gok ik dat de groene frisdrankgigant gaat aanhaken bij de volgende mogelijke Marvel-hit: World War Hulk. 


Enzo Greco, Creative Director

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in