De onderzoekers van de Marktonderzoek Associatie (MOA) bieden dit jaar de gratis Onderzoek Check voor iedereen die een Effie wil winnen. Onderzoeker Jochem Reinders Folmer (Managing partner bij Raphaels) over het hoe, wat en waarom van de Effie Onderzoek Check.
Wat is de Effie Onderzoek Check?
Bureaus of adverteerders die de komende tijd een Effie-case willen inzenden, kunnen dit jaar eerst advies krijgen over de onderzoeksresultaten die de case onderbouwen. Je kunt bijvoorbeeld vragen welk onderzoek (of combinatie van onderzoeken) of resultaten je het best kunt gebruiken. Deze Effie Onderzoek Check staat los van de jury’s en bekijkt de onderbouwing met een objectieve blik.
Waarom een Effie Onderzoek Check?
De Effie draait om effectieve communicatie. Dat moet je door middel van onderzoek aantonen. Een goede onderbouwing vergroot je kans op winst. Met deze Check willen we bij dragen aan zo optimaal mogelijk onderbouwde cases, zodat iedere inzending gelijke kans heeft.
Hoe kun je een vraag indienen?
Als je een vraag hebt over de onderbouwing van je case voordat je deze inzendt bij de jury, dan kun je een gratis consult aanvragen van 15 minuten. Dat doe je door een mail te sturen naar info@effie.nl. De vraag wordt dan opgepakt door een van de onderzoekers uit het team.
Voorbeelden van vragen en adviezen zijn:
Q: Met onze campagne blijken we goud in handen te hebben, maar we hebben geen nulmeting gedaan. Betekent dit dat een inzending bij voorbaat kansloos is?
A: Denk creatief na over mogelijke alternatieve data-bronnen. Wellicht is de campagne gericht op een bepaalde productlijn en kun je gebruik maken van tracking data voor het merk als geheel. Of misschien loopt je merk mee in een continumeting van het mediabureau. In bepaalde gevallen kun je zelfs met cijfers uit sociale media een ontwikkeling in je communicatiedoelstellingen onderbouwen.
Q: Kan ik me focussen op de performance van mijn merk of moet ik de marktomgeving meenemen in de data die wij in de case delen?
A: Zorg ervoor dat je, ofwel in de case-beschrijving, ofwel als bijlage, ook laat zien wat de competitieve context is. Dus zet bij een nul- en één-meting de prestatie van jouw merk af tegen de cijfers van de belangrijkste concurrerende merken. Daarmee kan de jury beter beoordelen of de groei van jouw merk inderdaad door de campagne gerealiseerd is, of dat de totale categorie in de lift zit door bijvoorbeeld macro-economische omstandigheden of een seizoenseffect.
De Effie Onderzoek Check bestaat uit drie ervaren onderzoekers die lid zijn van de MarktOnderzoeksAssociatie (MOA): Annelies Bitang (Ipsos), Stephan van Velthoven (Team Vier) en Jochem Reinders Folmer (Raphaels).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!