Echte winnaars doen het anders

Wat moeten we nog met termen als KPI, ROI en RFM in een markt die steeds meer draait om hele andere zaken? Die discussie loopt natuurlijk al een poosje, maar er is nu eindelijk weer een concreet voorstel over hoe het anders zou moeten. Tijd voor een kleine round-up op het gebied van marketing, PR en measurement.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eerder (way back) las ik een andere interessante blog van "> over een kontschoppend alternatief voor de stroperige KPI’s. Voor wie Jos niet kent: mede-eigenaar van online PR-bureau COOPR (overigens nog gefeliciteerd met !). Katie Paine breekt op een hele fijne manier met de oude ‘rules of measurement’ door de Kick Butt Index (KBI) te lanceren. Omdat ik het concept niet beter kan verwoorden dan Jos zelf, hier een link naar .

Van ROI naar ROA
In een artikel op ManagementTeam.nl legt internetstrateeg Jim Stolze uit dat ‘het economisch model waarop onze samenleving stoelt’ radicaal om moet. In plaats van sturen op Return on Investment (ROI) moeten we sturen op . “De nieuwe schaarste heet aandacht”, tekent Sprout hoofdredacteur "> uit zijn mond op. ”We groeien toe naar een aandachtseconomie waarin de bedrijven die echte aandacht besteden aan klanten de winnaars worden.” Ik geloof daar dus toevallig ook heilig in.

Stoeien
Hoewel ik altijd erg in ben voor nieuwe conventies, moet ik heel eerlijk zijn. Ik ben zelf vaak nog erg aan het stoeien met de validiteit van nieuwe metrics en vooral het verkopen van het verhaal dat ‘we hiermee echte winnaars gaan worden’. Vaak is dat best lastig. Wat zijn jullie ervaringen daarmee en welke kansen zien jullie voor nieuwe meetmethodes als de KBI en ROA?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie