Eerder (way back) las ik een andere interessante blog van @JosGovaart">@JosGovaart over een kontschoppend alternatief voor de stroperige KPI’s. Voor wie Jos niet kent: mede-eigenaar van online PR-bureau COOPR (overigens nog gefeliciteerd met de verhuizing!). Katie Paine breekt op een hele fijne manier met de oude ‘rules of measurement’ door de Kick Butt Index (KBI) te lanceren. Omdat ik het concept niet beter kan verwoorden dan Jos zelf, hier een link naar de blog over de Kick Butt Index.
Van ROI naar ROA
In een artikel op ManagementTeam.nl legt internetstrateeg Jim Stolze uit dat ‘het economisch model waarop onze samenleving stoelt’ radicaal om moet. In plaats van sturen op Return on Investment (ROI) moeten we sturen op Return on Attention (ROA). “De nieuwe schaarste heet aandacht”, tekent Sprout hoofdredacteur @EwaldSmits">@EwaldSmits uit zijn mond op. ”We groeien toe naar een aandachtseconomie waarin de bedrijven die echte aandacht besteden aan klanten de winnaars worden.” Ik geloof daar dus toevallig ook heilig in.
Stoeien
Hoewel ik altijd erg in ben voor nieuwe conventies, moet ik heel eerlijk zijn. Ik ben zelf vaak nog erg aan het stoeien met de validiteit van nieuwe metrics en vooral het verkopen van het verhaal dat ‘we hiermee echte winnaars gaan worden’. Vaak is dat best lastig. Wat zijn jullie ervaringen daarmee en welke kansen zien jullie voor nieuwe meetmethodes als de KBI en ROA?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!