Met #doeslief houdt SIRE de samenleving wederom een spiegel voor. Wereldwijd staat maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel van talloze organisaties en merken. Geïnspireerd door SIRE heb ik zes internationale campagnes verzameld die de moeite waarde zijn om te bekijken.
1. Geef échte aandacht
Naast lichamelijke ongemakken is eenzaamheid een van de grootste problemen voor ouderen. Bijna twee miljoen Britse ouderen wachten soms langer dan een maand op een gesprekje met een vriend. Met de vergrijzing in het achterhoofd vecht Age UK al jaren tegen dit groeiende probleem.
Met deze campagne trekt Age UK de lijn door van vorig jaar toen het zich specifiek richtte op eenzaamheid met kerst. Subtiele en rake verhaallijnen, fraai aan elkaar geregen met hun eigen logo. Concept van Brave, regie van James Lawes en geproduceerd door Darling Films.
2. Pak het samen aan
Ieder huisje heeft zijn kruisje, every family has its monsters. Misschien helpt het om jouw monsters niet binnenskamers te houden, maar om er juist over te praten. Misschien krijgen we dan samen de monsters wél klein.
Innerlijke dilemma’s zijn er niet opeens, they grow on you, net zoals de geïllustreerde demonen in de reclame. De zwarte verschijningen zijn een scherpe metafoor voor de schone schijn. Een slimme vondst van 'And Rising’, verfilmd door Great Guns en regisseur Duncan Christie. Met deze boodschap toont stichting 'Family Action’ aan dat zij op een zeer breed vlak ondersteuning kunnen bieden.
3. Zoek goede raad
De griepprik kan helaas niet voorkomen dat wij mensen de wachtkamers van de huisarts blijven platlopen. In Engeland is er (naast de bekende prik) een hulplijn in het leven geroepen die antwoord geeft in geval van opkomende griepjes en andere kwaaltjes.
Dokter Google is dikwijls de laatste persoon die je om medisch advies moet vragen. Met de nationale hulplijn probeert de NHS de druk op de eerste hulp en de huisartspraktijken te verminderen. M&C Saatchi persifleert de innerlijke (paniek)stemmen op een passende manier. Alles in beeld gebracht onder regie van Tom Greens.
4. Verplaats je in iemand anders
Je wordt er wel eens toe opgeroepen: ‘Joh, verplaats je eens in iemand anders’. Dan leer je begrijpen hoe anderen de wereld ervaren. Daar word je in deze commercial van The National Autistic Society heel sterk bij geholpen.
Regisseur Steve Cope focust zich op één zintuig. De subtiele, en zeer muzikale opbouw brengt je als kijker ín het hoofd van iemand met autisme die gevoelig is voor zintuiglijke prikkels. De hoofdpersoon is geen acteur maar lijdt echt aan autisme. Mooi detail is dat de opname tot stand kwam op een onbewaakt moment. Concept van The News, geproduceerd door 2AM.
5. Ik herhaal: verplaats je in…
De Franse Fondation Pierre-Deniker gebruikt een ander zintuiglijk vlak en richt zich geheel op het visuele aspect.
Een extreem sterke spot die slim inspringt op de VR-trend. Met een vervreemdend beeld kiest Marcel Agency voor een totaal andere structuur: een lange spanningsboog met een extra harde klapper op het einde. Maximale impact, geproduceerd door Mikros.
6. Sta open voor verandering
Waar Gilette nog met de grond gelijk werd gemaakt, slaagt White Ribbon er vele malen beter in om het traditionele idee van mannelijkheid (in de opvoeding van jongens) in twijfel te trekken. Ze hebben een beklemmende film gemaakt die je duidelijk maakt dat we er als samenleving goed aan doen om bepaalde gebruiken uit ons systeem te veranderen.
De commerciële slimmigheid van deze campagne ligt bij de Canadese schoenfabrikant DSW met hun silent sponsorship. Door het symbool van de stichting door te vertalen in de verkoop van custom schoenveters steunen zij het goede doel. Concept van Bensimon Byrne / Narrative, regie van Hubert Davis, productie van Untitled Films.
Enzo Greco is Motion Director bij Born05
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!