Duurzaamheid en circulair ondernemen is voor elk bedrijf een issue, nu consumenten verwachten dat merken zich op dit gebied verantwoordelijk gedragen. Wij vroegen aan vijf specialisten wat dat betekent voor de productverpakking van morgen.
Milieuvriendelijk vs aantrekkelijk
Verpakkingen zijn het nieuwe suiker. Ze krijgen vaak negatieve aandacht van consumenten die zo min mogelijk plastic en andere milieuverontreinigende materialen willen terugzien rondom de producten die ze aanschaffen. Bovendien verwachten consumenten in toenemende mate dat elke verpakking te recyclen is. Tegelijkertijd wil iedereen fijne, lekkere, mooie producten kopen die op aantrekkelijke wijze worden aangeboden.
Wat hierin de uitdagingen zijn en wat er moet gebeuren om de hele wereld milieuvriendelijk te verpakken, vervatten we in zes dilemma’s die we voorlegden aan vijf specialisten:
- Judy Schnitger-Zwinkels, Head of Corporate Communications bij Nestlé
- Tom Schilders, marketingmanager bij verpakkingsspecialist Prokonpack
- Joanny Lijbers, Marketing Director Beauty & Personal Care and Digital Transformation bij Unilever
- Steven de Cleen, oprichter en creative strategy director bij PROUDdesign
- Cristiana Caldarelli, Innovation Service Line Associate Director bij Ipsos Netherlands
Judy Schnigter - Zwinkels:
‘Om het wereldwijde probleem van plastic verpakkingsafval effectief aan te pakken, moet worden samengewerkt tussen industrie, lokale en nationale overheden, maatschappelijke organisaties en consumenten. Succesvolle recycling vereist een adequate infrastructuur, die momenteel niet aanwezig is in alle landen waar wij actief zijn. Nestlé heeft zeventien 'first mover'-landen geïdentificeerd waar we ons richten op het verhogen van de recyclingpercentages, en nog eens twaalf landen waar we ons richten op ‘plastic neutraal opereren’.
We hebben de ambitie om geen enkele van onze verpakkingen bij het afval of in het milieu terecht te laten komen. In landen waar het moeilijk is om dit te voorkomen, halen we net zoveel plastic uit de natuur als dat we in onze verpakkingen gebruiken. De exacte aard en omvang van de rol die we spelen, hangt af van de lokale context.
Met als doel het tempo van verandering te versnellen, kijken we naar de samenwerking met toeleveranciers en brancheorganisaties en verkennen we verschillende verpakkingsoplossingen om recycling te vergemakkelijken en nieuwe benaderingen te ontwikkelen voor het elimineren van plastic afval. Het Nestlé Institute of Packaging Sciences speelt een belangrijke rol in deze inspanningen.’
De eerste 3 dillema's gemist? Lees ze hier: