Premium

De verpakkingen van morgen in 6 dilemma’s (3)

Vijf specialisten over wat de noodzaak van circulair ondernemen betekent voor de productverpakkingen van morgen. Vandaag dilemma 3 van 6.

Cristiana Caldarelli - Ipsos Netherlands

Duurzaamheid en circulair ondernemen is voor elk bedrijf een issue, nu consumenten verwachten dat merken zich op dit gebied verantwoordelijk gedragen. Wij vroegen aan vijf specialisten wat dat betekent voor de productverpakking van morgen.

Milieuvriendelijk vs aantrekkelijk

Verpakkingen zijn het nieuwe suiker. Ze krijgen vaak negatieve aandacht van consumenten die zo min mogelijk plastic en andere milieuverontreinigende materialen willen terugzien rondom de producten die ze aanschaffen. Bovendien verwachten consumenten in toenemende mate dat elke verpakking te recyclen is. Tegelijkertijd wil iedereen fijne, lekkere, mooie producten kopen die op aantrekkelijke wijze worden aangeboden.

Wat hierin de uitdagingen zijn en wat er moet gebeuren om de hele wereld milieuvriendelijk te verpakken, vervatten we in zes dilemma’s die we voorlegden aan vijf specialisten: 

  • Judy Schnitger-Zwinkels, Head of Corporate Communications bij Nestlé
  • Tom Schilders, marketingmanager bij verpakkingsspecialist Prokonpack
  • Joanny Lijbers, Marketing Director Beauty & Personal Care and Digital Transformation bij Unilever
  • Steven de Cleen, oprichter en creative strategy director bij PROUDdesign
  • Cristiana Caldarelli, Innovation Service Line Associate Director bij Ipsos Netherlands

 

Dilemma 3:

Als producent alleen kun je de wereld niet verbeteren, ook de rest van de markt moet om.

 

Joanny Lijbers:

‘Verduurzaming is een uitdaging waar uiteindelijk niemand omheen kan, maar niet iedereen is in staat om snel aanpassingen te verrichten. Nieuwe technologie neemt hierbij een centrale rol in. Nog niet alles is recyclebaar. Een plastic zeepfles is al goed te recyclen, maar het pompje dat erin zit niet. Er moet dus gekeken worden naar een manier om het bestaande product toch te recyclen of de productie van het pompje zo aan te passen dat verwerking voor hergebruik wel mogelijk wordt.

Het zit soms in kleine kleine aanpassingen, maar je hebt wel ketenpartners nodig die kunnen en willen mee-innoveren alvorens je de spelers in de markt en consumenten van verbeteringen kunt overtuigen. Als marketeer loop je in dit traject tegen veel barrières aan. Daarom is het ook belangrijk om persoonlijk de drive te voelen om de verduurzaming van productverpakkingen zo ver mogelijk door te voeren.’

 

Cristiana Caldarelli:

‘Het verminderen van verpakkingen zou een collectieve kwestie voor consumenten moeten zijn. Consumenten zijn zich bewust van de toename van afval en de impact ervan op het milieu en bereid hun steentje bij te dragen. Toch zijn ze niet klaar om de last alleen te dragen en geloven ze dat fabrikanten, retailers en de overheid samen primair verantwoordelijk zijn.

Uit het nieuwe Global Advisor-onderzoek van Ipsos in achtentwintig landen blijkt dat acht van de tien mensen vinden dat vooral fabrikanten moeten helpen bij het recyclen en hergebruiken van de verpakkingen die ze produceren. Waar recyclagediensten niet optimaal zijn, wordt van bedrijven en retailers verwacht dat ze consumenten helpen om minder niet-gerecycled afval te produceren.’

 

Het eerste dillema gemist? Lees het hier.

Het tweede dillema gemist? Lees het hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie