De Bijenkorf steunt de bij met een knuffel van Dick Bruna

De knuffels in de stijl van Nijntje en kleuren van de Bijenkorf worden van biologisch katoen gemaakt.

Per verkochte knuffel gaat een bedrag naar het goede doel
Just Dutch

Just Dutch levert binnenkort de eerste batch van een speciaal voor de Bijenkorf geproduceerde reeks knuffels. Carin Derks van het handgehaakte poppenmerk werd begin dit jaar benaderd door Bijenkorf met het verzoek om een unieke knuffel te ontwerpen, exclusief voor de winkelketen. Het werden er drie: Nijntje, Nina en Boris, gebaseerd op figuren uit de boekjes van Dick Bruna.

Merklift

Derks over de samenwerking: “Dit was een bijzondere kans om twee sterke merkidentiteiten te combineren. Het A-merk Bijenkorf met het A-merk Nijntje, dat is natuurlijk een mooie samenwerking. Dan krijg je een lift.”

Trackrecord

Ze vertelt dat ze al drie jaar een officiële licentie heeft van het bedrijf dat de rechten voor de erven Bruna regelt. Die krijg je overigens niet zo maar. Derks denkt dat haar goeie trackrecord, ze was onder meer inkoper bij Prenatal, een handje heeft geholpen.

Merkuitstraling

Bij het ontwerp liet ze zich leiden door de herkenbare elementen van de twee merken. De strepen, sterren en kleuren zijn ontleend aan de merkuitstraling van de Bijenkorf. De figuren van de gehaakte knuffels werden op Bruna's creaties gebaseerd. Derks: “Het resultaat is dat beide merken elkaar versterken.”

Vrouwen

De knuffels zijn -vanzelfsprekend bijna- duurzaam geproduceerd, zegt Derks. “Ze worden in Vietnam van organic katoen gehaakt. Dus zonder bestrijdingsmiddelen.” Ook de productie heeft een maatschappelijk verantwoord tintje. Derks: “Ze worden gemaakt door vrouwen op locatie, zodat ze tussendoor de zorg voor de kinderen kunnen doen.” Gehandicapte medewerkers, in Vietnam vaak aangewezen op zorg uit de omgeving, zijn verantwoordelijk voor de kleertjes.

Bestuivende diersoorten

Het is geen toeval dat de knuffels een ‘bij-ige’ uitstraling hebben. Een deel van de opbrengst van de serie knuffels gaat naar The Pollinators. Dit platform, gestart door Nudge en The Tipping Point en gesteund door Bijenkorf, zet zich in voor een betere leefomgeving voor ‘bestuivende diersoorten’.

Bijenhotel

Bijenkorf steunt de bij sinds 2014. In 2016 ging de Let’s Bee Kind campagne van start. De keten doneerde een deel van de opbrengst aan de stichting. Concreet doet Bijenkorf ook goed voor de bij. Op het dak van de vestiging in Eindhoven staat een bijenhotel. In 2017 werd 21.000 euro aan de bijenbevorderaars gedoneerd. In het voorjaar deelt Bijenkorf regelmatig biologisch bloemzaad uit aan klanten en medewerkers om voor meer voedsel voor de bij te zorgen.

Carin Derks heeft hoge verwachtingen van het verkoopsucces van de bijvriendelijke knuffels, al gaat het haar niet om de hoge volumes: “Kwaliteit is belangrijker dan snelheid.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie