Premium

De belangrijkste bureaumedewerkers spreken: 'Kom nou gewoon op tijd!'

The Freeforce hield een onderzoek onder traffic medewerkers en art-buyers bij bureaus: waar letten ze op als ze een freelancer inhuren?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Traffic medewerkers en art-buyers bij bureaus. Ze staan elke dag in de vuurlinie. Opereren als eenmansleger tussen alle betrokken partijen. Regelen duizend-en-een dingen. Houden de bureautrein rijdende en projecten op de rails. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat vinden zij belangrijk? The Freeforce hield een onderzoek en nodigde ze uit voor een gesprek met pizza en drinks.

Donderdagavond 18 uur. Czaar Peterstraat. Wijntje. Sigaretje. Gesprekje. Typische reclameborrel. Maar nog weinig trafficers. Net als we denken ’is dit het nou’ druppelt iedereen binnen. Eerst het werk, dan gezelligheid. Alle aanwezigen krijgen een primeur: de uitslagen van het traffic-onderzoek door The Freeforce. Een goede katalysator voor discussie.

Portfolio moet perfect zijn

Waar letten traffic medewerkers op als ze een freelancer inhuren? Voorop staat beschikbaarheid. Met ervaring en senioriteit als runner-up. Direct gevolgd door het portfolio. Een grote ergernis: onverzorgde portfolio’s. ”Zorg nou eens voor een website met actueel werk. Schoon je projecten op én denk na over je LinkedIn pagina. Iedereen kijkt erop. Het kan je een klus schelen.”

Dan het volgende punt: stel dat je kunt kiezen uit meerdere freelancers. Wat geeft dan de doorslag? Uiteraard de mening van de creatief directeur. ”Maar het is ook een beetje wie je kent. Iemand die een goede klik heeft met het team én past bij de klus. Bovendien heb je als bureau een eigen vaste kring van freelancers.” En wanneer iemand is verhinderd? ”Dan is er altijd weer iemand die iemand kent. Als een freelancer instaat voor de kwaliteit van een collega, zoals bij The Freeforce, dan is dat heel waardevol.”

Kies een specialisme

70% van de respondenten is het eens met de stelling dat projecten steeds diverser worden en je steeds meer specialisten nodig hebt. En ja, die kun je vinden op The Freeforce. Vooral de aanbevelingen worden goed gewaardeerd. Dat geeft toch een bepaalde mate van vertrouwen, ook als je iemand niet kent.

Een andere vraag uit het onderzoek: welk soort freelancer huur je het meeste in? Met name art-directors (81%) en copywriters (74%). Maar absolute koplopers zijn visualizers met bijna 93%. Ook fotografen (85%) worden veel gebeld. Verrassend laag scoren strategen. Die staan met 22% aan de onderkant van het lijstje. “Tsja, strategie zit in het hart van je bureau en meestal ook in het management.

Kom op tijd, wees flexibel

Welke karaktereigenschappen zijn van belang voor een freelancer? Flexibiliteit prijkt op nummer één.”Geen gedoe als de klus langer duurt. Een paar uurtjes overwerken betekent niet dat je meteen een paar extra uurtjes moet schrijven. En als je eerder klaar bent, zeg het dan gewoon. Dan kun je een andere klus oppakken. En loopt de ene klus door in de andere? ”Dan is er altijd wel een creatieve oplossing te vinden.”

Verder worden prijs/kwaliteit, teamplayer spirit en stiptheid als belangrijk gezien. ”Kom nou gewoon op tijd! Het is zo irritant als iemand te laat komt. Start om 09.30 uur de briefing, dan is het handig als je om 09.15 uur binnen bent. Als je, en daar hebben sommige creatieven last van, te laat komt, loopt de hele bureau-agenda in de war!”

Agentschappen… The Last Resort

Wat ook discussie oplevert, is de rol van agentschappen. ”Als je een creatief nodig hebt, is dat toch een beetje The Last Resort. Als je het echt niet meer weet, bel je hen. Ze hebben zichzelf eigenlijk buitenspel gezet. De toegevoegde waarde is te klein.” Bij illustratoren, visual designers en fotografen ligt dat anders. ”Dan bel je eigenlijk altijd een agentschap.”

Stellingen als ’bij agentschappen ben ik verzekerd van kwaliteit’ en ’weten waar je aan toe bent wat betreft prijs’ bij creatie scoren laag. Wat redelijk wordt beoordeeld, is werk dat ze uit handen nemen als je iemand zoekt. Maar zo’n zoekopdracht wordt eigenlijk alleen gegeven als ”je eigen resources zijn opgedroogd.” Uiteindelijk kijkt, als je art of copy nodig hebt, de grote meerderheid van de trafficers eerst in de eigen database, gevolgd door ’via via’. Daarna volgt The Freeforce en dan de agentschappen.

Tot slot: start met de case

Aan het slot van de avond komt het werk van de trafficers zelf aan bod. Ze opereren vaak op de achtergrond, stellen de juiste teams samen, maar delen meestal niet mee in de credits bij de awards. Toch kunnen awards een belangrijke bijzaak zijn voor trafficers. Vaak is dit, tot grote ergernis van de aanwezigen, het laatste stapje binnen een project.

De overheersende mening aan tafel: begin met het opbouwen van een case bij de start van een project. Het scheelt zoveel gedoe en geld. ”Maak een project aan en bewaar je files. Vervolgens is het ‘fruit to pick’. ”Wat hebben we nodig voor de Adfo? Wat voor de ’gewone’ pers? Wat voor de inzendingen?” Bij grote projecten moet je sowieso een case-film maken. ”Zelfs al zend je de case niet in, dan werkt het aan de sales-kant. Je haalt er klanten mee binnen. Het is een investering.”

Een ander belangrijk punt: zijn er bij grote projecten freelancers betrokken? Betrek dan ook de freelancers bij de evaluatie. ”Daar wordt iedereen beter van!” En zo was het een leerzame avond voor iedereen. Uiteraard deden de trafficers het licht uit. ”We komen als eersten en gaan als laatsten!”

Het onderzoek van The Freeforce is uitgezet onder 80 respondenten. Daarvan hebben 28 respondenten het onderzoek compleet ingevuld.

Het verslag van de bijeenkomst werd geschreven door Martijn de Vreeze.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie