'Bij Kruidvat komen elke dag mensen, maar bij ons ligt alles stil. We zitten echt in een enorme spagaat.' Dat zei Martin de Boer van Corendon Hotels donderdag tijdens de derde aflevering van Adformatie Connects Live vanuit Capital C.
'Voor Corendon is het heel moeilijk om nu te gaan adverteren', zei De Boer, die donderdag in het Amsterdamse Capital C op 1,5 meter afstand stond van Edgar Molenaars van KPMG en Brenda Smith van AS Watson/Kruidvat.
Hoeveel er al veel over gezegd is, benadrukten de drie nog maar eens hoe groot het belang is van investeren in crisistijd. 'Juist als je blijft investeren, op een relevante manier, dan werkt dat heel goed. In deze tijden zoeken mensen naar vertrouwen en zekerheid. Dit is het moment om te laten zien dat we er voor mensen zijn, juist als drogist. Als je nu stopt met adverteren, verdwijn je sowieso uit het hart', zei Smith, naar aanleiding van de nieuwe campagne van de drogisterijketen.
Lees ook: Ook tijdens coronacrisis blijft Kruidvat Kruidvat
Smith: 'We hebben het dit keer heel anders aangepakt. We hebben ons afgevraagd welke rol ons merk speelt en wilden het echte Kruidvat laten zien, want in deze tijden zoeken mensen naar vertrouwen. Tegelijkertijd is dit hét moment om te laten zien dat je er voor mensen bent.'
Molenaars: 'Het is een logische reflex om te stoppen met adverteren. Het is alleen niet zo verstandig. Ook vanuit economisch perspectief is het niet behulpzaam. Verstandige merken moeten inderdaad nadenken over welke rol ze kunnen spelen. De bedrijven die hebben geïnvesteerd zullen er wellicht beter uitkomen. Maar of dat echt zo is, dat zal natuurlijk later pas blijken.'
Voor Corendon is het een heel ander verhaal, zegt De Boer. 'We kijken continu wat we kunnen doen. We waren een grote partij, maar adverteren is nu echt heel lastig. We weten gewoon niet wanneer we weer kunnen gaan reizen. Dat is een grote onzekerheid en die maakt het moeilijk om nu een keuze te maken. Daar zijn we continu mee bezig: er worden steeds nieuwe scenario's bedacht: voor juli, voor augustus... want wanneer kunnen we weer op vakantie?'
Coronahotel
De beslissing van Corendon om in Amsterdam Slotervaart een coronahotel te openen voor zorgmedewerkers, oogstte veel lof. 'Dat deed Corendon vanuit intrinsieke motivatie, vanuit de wens om te helpen. Het zou misplaatst zijn om nu met een campagne te beginnen voor vakanties, maar het effect van zo’n initiatief zal zich zeker terugbetalen', zei Molenaars.
De Boer: ‘We kregen de vraag: regel zonder commercieel belang een onderkomen voor zorgmedewerkers. En dat hebben we gedaan. Er komen creatieve oplossingen die we voor dit tijdperk niet hadden kunnen bedenken. Dat moeten we blijven volhouden.'
Lees ook: Merken die zich nu naar binnen keren, verliezen langzaam hun relevantie
Ondanks de huidige malaise bij Corendon, of misschien wel dankzij, drukte De Boer bedrijven op het hart om te blijven communiceren. 'Of het nu via email of social media is: blijf met je klant in contact. Blijf nadenken over hoe je als bedrijf toch iets kunt doen.'
De laatste tijd rijst de vraag in hoeverre consumeren in deze crisistijd nog gepast is. Molenaars: 'Als we met z'n allen zeggen: we gaan niet meer uitgeven, dan heeft dat natuurlijk een gigantisch effect op de economie. We moeten allemaal realiseren dat consumeren een belangrijke motor is. Het zou ontzettend pijnlijk zijn als we daarmee besluiten te stoppen.'
Adformatie Connects Live
Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan.
De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!