De sterkste managers van de toekomst snappen de psychologie van hun teams. Dat is de stellige overtuiging van Astrid Groenewegen. Wie gedrag snapt, kan alles veranderen, is haar credo.
Groenenwegen: ‘Je kunt veel meer grip krijgen op succesvolle uitkomsten dan je denkt. Wie begrijpt hoe beslissingen tot stand komen, kan ook gedrag voorspelbaar beïnvloeden. Het is het geheime ingrediënt dat leidt tot echt klantgericht innoveren en communiceren.’
Het Communicatiecongres 2022 'Voorwaarts' heeft 19 mei plaats in Green Village in Nieuwegein. Kijk hier voor het programma.
Groenenwegen voert samen met Tom de Bruyne het bureau Sue – Behavioural Design, en is vanuit die hoedanigheid ook een van de vier mensen achter Sue & The Alchemists, het bureau dat zij en De Bruyne voeren samen met Klaas Dijkhoff en Bas Erlings, de man achter de winnende VVD-campagnes van de afgelopen verkiezingen.
In haar werk zijn de inzichten in menselijk gedrag leidend. De coronapandemie heeft dit vakgebied een inhoudelijke boost gegeven.
Wat heeft corona precies betekend?
Groenenwegen: ‘Ik denk dat tijdens corona duidelijk is geworden dat inzicht in de mens achter de klant of de werknemer essentieel is. Corona heeft ons duidelijke gemaakt, meer dan wat dan ook, dat voor effectieve communicatie en innovatie begrip van de menselijke psychologie en de drijfveren of barrières die gedrag bepalen onmisbaar zijn.’
Wat is volgens jou de belangrijkste opdracht voor ‘communicatie’ het komende jaar?
‘Dat we veel meer outside-in dan inside-out denken. We benaderen communicatie vaak vanuit het merk, het product, de service en de usp’s daarvan. Wanneer we echt klantgerichte producten, diensten en campagnes willen ontwikkelen zullen we de mensen, de buitenwereld meer moeten omarmen en veel beter moeten leren kennen. Het vertrekpunt is niet meer wat de organisatie die mensen zullen omarmen, is te vertrekken van de wil, maar is de keuzepsychologie van je klant.’
Wat moeten communicatieprofessionals doen om hierin succesvol te zijn?
‘Ik denk dat het essentieel is dat ze hun vaardigheden versterken met gedragsintelligentie. We zijn allemaal bekend met financial intelligence en business intelligence, maar er zijn nog maar weinig bedrijven die de kracht van toegepaste gedragswetenschap gebruiken om hun producten, diensten, communicatie of teams mee te versterken. Winnende bedrijven van nu zijn de bedrijven die behavioural intelligence toevoegen aan hun processen en projecten. Dat geldt dus ook voor professionals.’
Astrid Groenewegen is medeoprichter van Sue | Behavioural Design, een bureau dat gespecialiseerd is in gedragsverandering. Sue helpt klanten als Roche, Ebay, ABN Amro, UNHCR, Rijkswaterstaat en de Belgische en Nederlandse Rijksoverheid om gedrag van burgers, klanten en werknemers positief te beïnvloeden. Daarnaast traint Astrid Groenewegen wereldwijd leiders, teams en professionals in de dagelijkse toepassing van Behavioural Design.
Lees ook:
- Esther Bunnik, VNG: ‘Hoog tijd dat we principes en waarden voor communicatie tegen het licht houden’
- Bouchra Talidi: 'Veel mensen hopen dat de werkplek jasje-dasje-kantoortuin verdwijnt'
- Judith Zuijderhoudt, MSD: 'Van meer begrip en vriendelijkheid worden we allemaal beter'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!