Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De keuze om ons puur te richten op PR betaalt zich uit’

ONDERTUSSEN BIJ …..’oldschool maar eigentijds’ pr-bureau Ovide Agency.
Marieke Verhaar en Gijs Moonen
Marieke Verhaar en Gijs Moonen
Marieke Verhaar en Gijs Moonen
Marieke Verhaar en Gijs Moonen

Ze hebben er weer drie, en niet de minste. Online veilingplaform Catawiki, e-scooter-pionier Unu en IWG, de moedermaatschappij van Spaces en Regus, hebben Ovide Agency uitgekozen als vast pr-bureau voor de Benelux.

related partner content for mobile comes here

Gijs Moonen en Marieke Verhaar hebben in de tweeënhalf jaar na de start van hun pr-bureau de mailbox van vakmedia al diverse malen bestookt met dit soort nieuws. Dirk van den Broek, Agu, Swapfiets, Netflix en de Radboud Universiteit; het is nog maar een kleine greep uit het groeiend aantal opdrachtgevers dat ze aan hun ketting hebben kunnen rijgen.

Moonen en Verhaar hebben een verleden in de pr-bureauwereld. Hij leerde het vak bij Team Lewis, zij werd groot bij Coopr. Inmiddels telt hun bureau 14 pr-professionals, van wie er twee in hun Belgische vestiging werken.

Moonen zegt trots te zijn op - niet de minste - merken die ervoor kiezen om met Ovide  te werken. ‘Dat vertrouwen werkt als een katalysator. Het is fijn te zien dat onze manier van denken en werken aansluit bij de mensen met wie we werken.’

Ontnuchterend

Op der vraag waarom het bureau zo snel groeit heeft Moonen een bijna ontnuchterend antwoord. Het is de keuze die hij en Verhaar hebben gemaakt voor een oldschool pr-bureau, maar dan van deze tijd.

‘Wij geloven dat je echte aandacht niet kan kopen’, zegt Moonen. ‘Je moet die verdienen, en daarin durven we risico’s te nemen. We laten ons niet verleiden tot standaardwerk of campagnes waar betaalde media heel groot ingezet worden om maar bereik te genereren. In een wereld waar elke dag al bakken met geld wordt uitgegeven aan reclame, geloven wij nog steeds in de kracht van headlines. We merken dat onze keuze om ons puur en alleen te richten op pr, zich uitbetaalt.’

Dat is niet te beperkt?

‘Nee, we geloven in specialisme en willen dus géén one-stop-shop zijn. Wij zijn goed in pr en voor andere disciplines zijn er andere specialisten waar we mee samenwerken. Laatst kregen we van een klant de feedback dat we de flexibiliteit bieden van een boutique-agency terwijl we de ervaring en kwaliteit van een internationaal bureau in huis hebben. Wat ons betreft is dat de spijker op zijn kop.’

En nu? Welke fase kom je nu terecht na zo’n vliegende start?

‘Het is pas ons derde jaar en we zijn echt nog aan het bouwen. Onze focus ligt daardoor vooral op alles een tandje meer en nog beter. Het team uitbreiden met starters en ervaren krachten en een paar toffe klanten en projecten erbij. Maar het belangrijkste vinden we dat eind dit jaar de klanten nog net zo blij zijn én we dezelfde energie hebben in het team.’

Hoe doe je dat? 

‘Marieke en ik stellen elkaar bijna dagelijks de vraag of we nog blij zijn. Dat begon als grapje toen we nog met z’n tweetjes in een klein kantoortje zaten, maar het is inmiddels de perfecte manier geworden om na te gaan of de groei en ontwikkeling niet ten koste gaat van wat wij het  belangrijkste vinden; plezier halen uit ons werk.’

Wat ga je nooit meer doen met je bureau?

'Een paar dingen. Ten eerste is dat we ons niet meer laten verleiden voor merken te werken die als puntje bij paaltje komt zelf niet op die zeepkist willen gaan staan. Daar zijn we in het begin een aantal keer ingetrapt; van die bedrijven die zich uiteindelijk niet durven uit te spreken. Als iemand zijn hoofd weer snel onder het maaiveld trekt, sta je met lege handen bij de media die je net warm hebt zitten maken. Ook zijn we wars van de bullshitbingo in dit vak.'

Welke woorden gebruik je dan niet? 

'Ik schreef laatst bijna dat we als bureau heel agile zijn, haha, dat heb ik snel geschrapt. We blijven dichtbij onszelf en laten ons niet verleiden om ons anders voor te doen met het gebruik van termen of functietitels die gewoon niet bij ons passen. Wat ons betreft is er geen in-house studio, content-marketingdirector of influencer-manager voor nodig. We zijn gewoon pr-specialisten, dat is genoeg.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in