In de Amsterdamse metrostations wint de dominee het van de koopman. In de hoofdstad zullen reizigers geen reclame meer krijgen te zien voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. Amsterdam is de eerste stad van Nederland die advertenties voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. De gemeente en reclame-exploitant CS Digital Media hebben daarover vandaag afspraken gemaakt en vastgelegd in een convenant.
De gemeente schrijft een stad te zijn 'waar zuinig met energie wordt omgesprongen. Een stad waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt'.
Het college wil de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55% terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is 'moet een afspiegeling van die ambitie zijn'.
B&W maken daarvoor met reclame-exploitanten afspraken over het terugdringen van reclame voor fossiele producten in de openbare ruimte. Amsterdam noemt de ondertekening van het convenant 'een eerste stap'.
Dumpprijzen
Op het digitale netwerk van de Amsterdamse metro zijn fossiele olieproducten voor de aandrijving van motoren en machines in de ban gedaan, er is geen reclame meer over te zien. Ook reclames voor 'voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen' worden geweerd, gewone benzineauto's dus.
Ook de stuntreizen van vliegmaatschappijen mogen niet meer worden gemeld. Reguliere vliegreizen van bijvoorbeeld KLM of Transavia blijven wel te zien. Het is volgens de gemeente 'juridisch gezien niet mogelijk' om die bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren. Dit kan alleen op productniveau.
De gemeente Amsterdam wil het niet bij de metrostations laten en gaat ook met andere exploitanten in gesprek over het weren van reclame voor fossiele producten.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!