Amsterdam verbiedt reclame benzineauto’s en dumptickets in metrostations
In de Amsterdamse metrostations wint de dominee het van de koopman. In de hoofdstad zullen reizigers geen reclame meer krijgen te zien voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. Amsterdam is de eerste stad van Nederland die advertenties voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. De gemeente en reclame-exploitant CS Digital Media hebben daarover vandaag afspraken gemaakt en vastgelegd in een convenant.
De gemeente schrijft een stad te zijn 'waar zuinig met energie wordt omgesprongen. Een stad waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt'.
Vacatures
Arbeidsmarktcommunicatie Specialist
TAUWProduct Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den HaagSenior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiHet college wil de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55% terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is 'moet een afspiegeling van die ambitie zijn'.
B&W maken daarvoor met reclame-exploitanten afspraken over het terugdringen van reclame voor fossiele producten in de openbare ruimte. Amsterdam noemt de ondertekening van het convenant 'een eerste stap'.
Dumpprijzen
Op het digitale netwerk van de Amsterdamse metro zijn fossiele olieproducten voor de aandrijving van motoren en machines in de ban gedaan, er is geen reclame meer over te zien. Ook reclames voor 'voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen' worden geweerd, gewone benzineauto's dus.
Ook de stuntreizen van vliegmaatschappijen mogen niet meer worden gemeld. Reguliere vliegreizen van bijvoorbeeld KLM of Transavia blijven wel te zien. Het is volgens de gemeente 'juridisch gezien niet mogelijk' om die bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren. Dit kan alleen op productniveau.
De gemeente Amsterdam wil het niet bij de metrostations laten en gaat ook met andere exploitanten in gesprek over het weren van reclame voor fossiele producten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidTot zover de vrijheid van meningsuiting
Late 1 aprilgrap...? Dat wordt een kansloze rechtzaak.
Bijzonder dit. Los van de vrijheid van meningsuiting cq. betutteling. Dit is een typisch gevalletje van symbool politiek. Als het groene college echt iets voor het milieu wilt doen dan sluit men per direct de Passenger Terminal Amsterdam. In 2019 deden 117 cruiseschepen Amsterdam aan en commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Als één cruiseschip begint te varen, starten qua CO2-uitstoot 84.000 auto's de motor. De stikstofuitstoot staat gelijk aan 400.000 auto's en de fijnstof is te vergelijken met 1 miljoen auto's. Duizelingwekkende cijfers en dat keer 117.
Lieve hemel, wat een niveau. Vrijheid van meningsuiting is iets totaal anders dan 'het recht van een commerciële adverteerder om op elke openbare of particuliere reclameplek een boodschap naar keuze op te hangen.' Elke krantenredactie mag een advertentie weigeren als dat niet bij hun beleid, visie of uitstraling past (sex bijvoorbeeld) Een democratisch gekozen gemeenteraad mag stemmen over een besluit om bepaalde commerciële uitingen (i.c. produkten en diensten schadelijk voor onze planeet) niet langer in de door de stad beheerde metrobuizen op te hangen. Net zo goed als reclame voor rookwaar nationaal is verboden. Helaas is nog niet verboden dat grote bedrijven overal leugenachtige greenwash-campagnes mogen ophangen of uitzenden, ondanks dat de stinkende harde feiten met geurige excuustruusjes worden bedekt. De vervuiler betaalt is in Nederland het recht om evident veroorzaakte milieuschade met een megabudget groen te mogen wassen. Zou me daar maar eens druk over maken... ;)