Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam verbiedt reclame benzineauto’s en dumptickets in metrostations

Eerste stad in Nederland die abri's met advertenties voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren.
Duurzamheidswethouder Marieke van Doorninck en Radjen van Wilsem, ceo CS Digital media ondertekenen het convenant- ANP Romy Arroyo…
Amsterdamse duurzamheidswethouder Marieke van Doorninck en Radjen van Wilsem, ceo CS Digital Media, ondertekenen het convenantjpg (2.1 MB)
© Romy Arroyo Fernandez, Shutterstoch Nu Media, ANP
Duurzamheidswethouder Marieke van Doorninck en Radjen van Wilsem, ceo CS Digital media ondertekenen het convenant- ANP Romy Arroyo…
Amsterdamse duurzamheidswethouder Marieke van Doorninck en Radjen van Wilsem, ceo CS Digital Media, ondertekenen het convenantjpg (2.1 MB)
© Romy Arroyo Fernandez, Shutterstoch Nu Media, ANP

In de Amsterdamse metrostations wint de dominee het van de koopman. In de hoofdstad zullen reizigers geen reclame meer krijgen te zien voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. Amsterdam is de eerste stad van Nederland die advertenties voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. De gemeente en reclame-exploitant CS Digital Media hebben daarover vandaag afspraken gemaakt en vastgelegd in een convenant.

related partner content for mobile comes here

De gemeente schrijft een stad te zijn 'waar zuinig met energie wordt omgesprongen. Een stad waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt'.

Het college wil de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55% terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is 'moet een afspiegeling van die ambitie zijn'.

B&W maken daarvoor met reclame-exploitanten afspraken over het terugdringen van reclame voor fossiele producten in de openbare ruimte. Amsterdam noemt de ondertekening van het convenant 'een eerste stap'.

Dumpprijzen

Op het digitale netwerk van de Amsterdamse metro zijn fossiele olieproducten voor de aandrijving van motoren en machines in de ban gedaan, er is geen reclame meer over te zien. Ook reclames voor 'voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen' worden geweerd, gewone benzineauto's dus. 

Ook de stuntreizen van vliegmaatschappijen mogen niet meer worden gemeld. Reguliere vliegreizen van bijvoorbeeld KLM of Transavia blijven wel te zien. Het is volgens de gemeente 'juridisch gezien niet mogelijk' om die bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren. Dit kan alleen op productniveau.

De gemeente Amsterdam wil het niet bij de metrostations laten en gaat ook met andere exploitanten in gesprek over het weren van reclame voor fossiele producten.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Albert Bos

Tot zover de vrijheid van meningsuiting

Patrick de Leede

Late 1 aprilgrap...? Dat wordt een kansloze rechtzaak.

Art Frickus

Bijzonder dit. Los van de vrijheid van meningsuiting cq. betutteling. Dit is een typisch gevalletje van symbool politiek. Als het groene college echt iets voor het milieu wilt doen dan sluit men per direct de Passenger Terminal Amsterdam. In 2019 deden 117 cruiseschepen Amsterdam aan en commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Als één cruiseschip begint te varen, starten qua CO2-uitstoot 84.000 auto's de motor. De stikstofuitstoot staat gelijk aan 400.000 auto's en de fijnstof is te vergelijken met 1 miljoen auto's. Duizelingwekkende cijfers en dat keer 117.

Scato van Opstall

Lieve hemel, wat een niveau. Vrijheid van meningsuiting is iets totaal anders dan 'het recht van een commerciële adverteerder om op elke openbare of particuliere reclameplek een boodschap naar keuze op te hangen.' Elke krantenredactie mag een advertentie weigeren als dat niet bij hun beleid, visie of uitstraling past (sex bijvoorbeeld) Een democratisch gekozen gemeenteraad mag stemmen over een besluit om bepaalde commerciële uitingen (i.c. produkten en diensten schadelijk voor onze planeet) niet langer in de door de stad beheerde metrobuizen op te hangen. Net zo goed als reclame voor rookwaar nationaal is verboden. Helaas is nog niet verboden dat grote bedrijven overal leugenachtige greenwash-campagnes mogen ophangen of uitzenden, ondanks dat de stinkende harde feiten met geurige excuustruusjes worden bedekt. De vervuiler betaalt is in Nederland het recht om evident veroorzaakte milieuschade met een megabudget groen te mogen wassen. Zou me daar maar eens druk over maken... ;)

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in