Zijn investeringsmaatschappij Dasym investeerde bijvoorbeeld in TMG: “Het merk De Telegraaf is uniek", zegt Botman, "Het heeft grote naamsbekendheid en sterke submerken, zoals Vrouw en Privé en individueel sterke journalisten zoals Evert Santegoeds."
Daarmee bereik je volgens Botman de consument. En dat is nodig in de huidige digitale wereld: “TMG heeft goede acquisities gedaan, inclusief de aankoop van Hyves. De Telegraaf heeft ook nog steeds de meeste unieke bezoekers.”
Strategie
Maar de omzetten in de media lopen nog steeds terug, welke strategie is de beste?
“Mediabedrijven hebben must-read content nodig”, zegt Botman. “Iets waar de consument niet zonder kan.” Desondanks moet de productie en distributie ook op orde zijn. Daarvoor moeten we volgens Botman meer samenwerken en naast inhoud maken ook 'content kopen.'
“De journalist wordt een merk”, denkt Botman.
De regionale samenwerking gaat volgens hem ver: "Vanuit HDC en NDC zal er een fusie plaatsvinden met Wegener."
Rol Overheid
NMA regels projecteren we op de periode van 20 jaar terug en moeten worden herzien. Er moet een print utility komen vanuit de overheid, waarin TMG, Persgroep en de overheid gaan samenwerken: "Je gaat naar twee of drie ‘printfabrieken’ in Nederland."
NMA kan dan regels herdefiniëren. Men wil regels best naleven, maar dan wel anno 2015.
Merken zullen dus worden samengevoegd op basis van regio en inhoud en de overheid zal geprinte media gaan mede financieren, verwacht Botman. “Die overheid heeft met andere stakeholders een rol te vervullen in de Nederlandse media.” Zo komt de journalistiek uiteindelijk lost te staan van het distributiekanaal.
van der Snoek topman TMG
van der Snoek wordt door Botman gezien als een goeie keuze voor het leiderschap van TMG: “van der Snoek is absoluut een goeie baas voor TMG”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!