door Femke Goos
Influencers zijn populairder dan ooit. Werk je nog niet met ze samen, dan loop je achter. Echter, zo’n samenwerking vraagt wel de nodige kennis van zaken. Is je briefing aan de influencer bijvoorbeeld niet compleet, dan kunnen de kosten achteraf behoorlijk tegenvallen. Wij vroegen influencer Sophie Milzink welke tips ze heeft voor bureaus.
1. Niet te commercieel
'Grote merken willen vaak té commerciële posts. Begrijpelijk omdat een merk zo goed mogelijk naar voren wil komen, alleen heeft dit bij de doelgroep niet het gewenste effect. Het ligt er vaak te dik bovenop dat een post gesponsord is en dat maakt de inhoud minder interessant voor mijn volgers. Wat helpt, is de invulling van de posts overleggen van te voren. Ik ken mijn volgers het best!'
2. Research
'Soms vraag ik mij af: heeft deze klant mijn profiel überhaupt wel bekeken? Ik krijg soms verzoeken die totaal niet bij mij passen. Zo ben ik bijvoorbeeld niet het type modemeisje. Een outfit posten? Dat is niet mijn ding! Aan de foto’s op mijn Instagram en mijn vlogs kun je een hele hoop over mij ontdekken. Ik denk dat research erg belangrijk is.'
3. Communicatie
'Briefings. Oh jee. Daar gaat het zo vaak mis! Er zijn maar weinig briefings die helemaal compleet zijn. Soms post ik iets en krijg ik later de vraag ‘waarom dit er niet in stond?’ Nou, dat stond dan niet in de briefing! Dat soort dingen kunnen makkelijk voorkomen worden. Daarom: zorg voor waterdichte, complete briefings. Dat scheelt ook feedbackrondes.'
4. Copy suggestie
'Dit geldt voor elke influencer anders, maar ik vind het erg fijn om in een briefing copy suggesties aangeleverd te krijgen. Dan weet ik welke onderwerpen er zeker weten in moeten staan en wat de klant voor ogen heeft.'
5. Vrijheid
'Een zekere mate van vrijheid is fijn! Nogmaals: ik ken mijn volgers het best en weet wat zij graag willen zien…'
6. No go
'Soms krijg ik verzoeken waar ik niet op inga. Zoals het verkopen van abonnementen aan tieners. Ik ga echt no way tieners opzadelen met een abonnement. Telemarkingshit is echt een no go.”
Femke Goos is Social Media Manager bij Connectors at Heart, onderdeel van Isobar Social Embassy
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!