Prijzengeld vrouwen-Amstel Gold Race verdubbeld, maar verschil met mannen blijft fors

Amstel streeft meer gelijkheid na, maar het vrouwenprijzengeld is nog altijd minder dan een zesde dan dat bij de mannen.

Amstel Gold Race Ladies Edition
Heineken Nederland

Een verdubbeling van het prijzengeld voor vrouwen, dat klinkt als een majeure stap richting gelijkheid voor mannen en vrouwen. Heineken Nederland maakte bekend dat het prijzengeld voor vrouwelijke deelnemers aan de wielerklassieker Amstel Gold Race wordt verdubbeld van 1128 euro naar 2500 euro. Wat het prijzengeld voor de mannen dit jaar is, maakt Heineken later pas bekend. (Veel) lager dan in 2018 zal het echter vermoedelijk niet zijn. Toen bedroeg het prijzengeld voor de mannen 16 duizend euro. Dat is bijna 6,5 keer zoveel als het vrouwenprijzengeld in 2019.

Blonde stoot met lange benen

Dat mannen meer verdienen dan vrouwen, is een stereotype. Een stereotype dat Amstel kennelijk minder scherp wil hebben. Dat lijkt onderdeel uit te maken van de lijn die Amstel vorig jaar inzetten. Toen maakte het pilsmerk de stap om afscheid te nemen van de stereotype rondemiss voor de jaarlijkse Amstel Gold Race. Traditioneel is dat een blonde stoot met lange benen (Amstel zei vorig jaar eufemistisch: ‘lange lokken’ of ‘de perfecte glimlach’), maar anno 2018 vond Amstel het gepast om de selectiecriteria te veranderen. Een jaar geleden: ‘We zijn juist op zoek naar klimmers, sprinters, knechten of spurtbommen die weten wat het is om aan het elastiek te hangen of een waaier te trekken. Oftewel, Amstel is opzoek naar een rondemiss en -mister met een groot wielerhart!

Van Moorsel

De stap van 1128 naar 2500 euro vrouwenprijzengeld is verre van afdoende om de indruk van seksegelijkheid te wekken. Toch zegt koersdirecteur van de Amstel Gold Race Ladies Edition en voormalig topwielrenster Leontien Zijlaard-Van Moorsel ‘ontzettend blij’ te zijn met de verdubbeling. Van Moorsel: ‘Het vrouwenwielrennen heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld en is professioneler geworden. De Nederlandse vrouwen staan aan de wereldtop en verdienen deze waardering.’

'Stap voor stap verbeteren'

Een woordvoerder van Heineken Nederland beaamt dat nog altijd een groot verschil zit in het prijzengeld van de Amstel Gold Race. Toch vindt de brouwer dat hiermee al een flinke vooruitgang wordt geboekt. 'Er spelen natuurlijk ook andere factoren mee. Het vrouwenwielrennen heeft helaas nog niet dezelfde commerciële waarde en televisierechten als de mannen. Het vrouwenwielrennen is aanzienlijk gegroeid maar op dit moment is de vrouwensport nog veel kleiner dan de mannensport. Stap voor stap worden hierin verbeteringen gemaakt, dat gaat niet over één nacht ijs.'

Heineken Nederland zegt zijn steentje hieraan bij te willen dragen door de klassieker vanaf 2017 weer voor dames te organiseren en het prijzengeld dus te verhogen. 'En dat is ondanks dat de UCI dat op dit moment nog niet voorschrijft.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie