Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers zijn terughoudend op het gebied van diversiteit

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2020. Meer dan de helft van de merken heeft geen uitgesproken diverse identiteit. Ook niet na #BLM.
Is niks zeggen verraad?
Is niks zeggen verraad?
© Shutterstock
Is niks zeggen verraad?
Is niks zeggen verraad?
© Shutterstock

Ook al hebben we best wat merken voorbij zien komen die openlijk een standpunt innamen in de diversiteitsdiscussie, de meeste marketeers die deelnamen aan de Grote Marketing Enquête 2020 (zoals elk jaar in nauwe samenwerking met DVJ Insights tot stand gekomen), zijn gereserveerder. Hun merken hadden al een diverse identiteit, maar spraken dat niet actief uit (een derde), terwijl meer dan de helft er überhaupt geen aandacht aan besteed. Ook niet na wat er gebeurt is.

related partner content for mobile comes here

Heeft uw merk voor ‘#BLM’ en de daaropvolgende discussie een uitgesproken ‘diverse identiteit’?

Ja, maar dat komt niet uitgesproken terug in onze marketingcommunicatie: 31%

Ja, en dat kwam actief terug in marketingcommunicatie: 10%

Nee, hier hebben we geen aandacht aan besteed en dat blijft zo: 52%

Nee, maar dat gaat nu wel veranderen: 7%

 

Lees ook: ‘Diversiteit in communicatie zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn’

 

 

 

Niet in mengen!

Verreweg de meeste marketeers, driekwart, hebben geen aanpassingen in hun communicatie gedaan naar aanleiding van #BLM, 10 procent paste zijn uitingen wél aan. De grote gemene deler is dat marketeers vinden dat je er niet over moet communiceren als het niet relevant is voor je merk. (Een kwart vindt zelfs dat je je er helemaal niet in moet mengen.)

Welke initiatieven heeft uw merk/bedrijf genomen n.a.v. #BLM?

Uitingen aangepast: 10%

Statements op website: 13%

Geen: 76%

Anders, nl...: 6%

 

De helft zegt: Stoppen!

De marketeers zijn verdeeld over adverteren bij Facebook, VI Insite, of andere media die er slecht op staan qua diversiteit. De helft zegt, stoppen met adverteren. De andere helft gaat door.

Vindt u dat merken stelling moeten nemen in maatschappelijke discussies als gendergelijkheid, racisme, gelijke kansen voor iedereen?

Ja, dat moet altijd: 4%

Ja, maar alleen als het relevant is voor het merk: 62%

Nee, merken moeten zich daar niet in mengen: 23%

Ik weet het niet: 11%

 

Vindt u dat uw merk moet stoppen met adverteren wanneer u het niet eens bent met de content? (denk bijvoorbeeld aan VI, Facebook, etc.)

Ja: 52%

Nee: 48%

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in