Ook al hebben we best wat merken voorbij zien komen die openlijk een standpunt innamen in de diversiteitsdiscussie, de meeste marketeers die deelnamen aan de Grote Marketing Enquête 2020 (zoals elk jaar in nauwe samenwerking met DVJ Insights tot stand gekomen), zijn gereserveerder. Hun merken hadden al een diverse identiteit, maar spraken dat niet actief uit (een derde), terwijl meer dan de helft er überhaupt geen aandacht aan besteed. Ook niet na wat er gebeurt is.
Heeft uw merk voor ‘#BLM’ en de daaropvolgende discussie een uitgesproken ‘diverse identiteit’?
Ja, maar dat komt niet uitgesproken terug in onze marketingcommunicatie: 31%
Ja, en dat kwam actief terug in marketingcommunicatie: 10%
Nee, hier hebben we geen aandacht aan besteed en dat blijft zo: 52%
Nee, maar dat gaat nu wel veranderen: 7%
Niet in mengen!
Verreweg de meeste marketeers, driekwart, hebben geen aanpassingen in hun communicatie gedaan naar aanleiding van #BLM, 10 procent paste zijn uitingen wél aan. De grote gemene deler is dat marketeers vinden dat je er niet over moet communiceren als het niet relevant is voor je merk. (Een kwart vindt zelfs dat je je er helemaal niet in moet mengen.)
Welke initiatieven heeft uw merk/bedrijf genomen n.a.v. #BLM?
Uitingen aangepast: 10%
Statements op website: 13%
Geen: 76%
Anders, nl...: 6%
De helft zegt: Stoppen!
De marketeers zijn verdeeld over adverteren bij Facebook, VI Insite, of andere media die er slecht op staan qua diversiteit. De helft zegt, stoppen met adverteren. De andere helft gaat door.
Vindt u dat merken stelling moeten nemen in maatschappelijke discussies als gendergelijkheid, racisme, gelijke kansen voor iedereen?
Ja, dat moet altijd: 4%
Ja, maar alleen als het relevant is voor het merk: 62%
Nee, merken moeten zich daar niet in mengen: 23%
Ik weet het niet: 11%