Op de werkvloer van de Nederlandse marketing- en communicatiesector zijn -ondanks verbeteringen- nog flinke stappen te maken op het gebied van diversiteit en inclusie. Dat blijkt uit de resultaten van de D&I Monitor, uitgebracht door BvA en VIA.
De resultaten zijn gebaseerd op 448 reacties* en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021.
Het rapport moet een beeld geven van 'de ervaringen en perceptie' van werknemers ten aanzien van de cultuur bij hun werkgever. De resultaten komen uit nadat de World Federation of Advertisers (WFA) de wereldwijde resultaten van het onderzoek deze zomer bekendmaakte maakte tijdens het Festival of Creativity in Cannes.
De D&I Monitor is niet te verwarren met een soortgelijk diversiteitsonderzoek dat BvA en VIA vorig jaar samen met Kantar uitbrachten, waaruit bleek dat er teveel stereotypering in Nederlandse tv-reclame te zien is. Ook werd er in 2020, vlak na Black Lives Matter, een 'actieplan diversiteit' door zowel de VIA (toen VEA) als de BvA gelanceerd.
Wat laat het nieuwe onderzoek precies zien? We zetten de belangrijkste uitkomsten op een rijtje.
Werknemer spreekt zich uit
Driekwart (76%) van de respondenten geeft aan dat hun werkgever actieve stappen zet om meer divers en inclusief te zijn, waar dit in 2021 nog 55% was. Op de dimensie 'je thuis voelen' is een lichte verbetering zichtbaar ten opzichte van de meting in 2021. Doordat werknemers zich meer thuis voelen, lijkt het gevolg te zijn dat werknemers zich ook eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer.
De respondenten geven verder aan dat het (zeer) waarschijnlijk is dat ze hun werkgever (16%) of zelfs de industrie (13%) verlaten als de inclusiviteit niet toeneemt - in 2021 lagen deze percentages nog respectievelijk op 9% en 7%. Met name onder mensen vanuit de LHBTI-gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een beperking liggen de percentages tweemaal hoger dan in 2021. Met andere woorden, stellen BvA en VIA, steeds meer mensen pikken een ongelijke behandeling niet langer en keren de branche de rug toe als er niets verandert. Meer uitkomsten zijn hier te lezen.
Negatieve resultaten
De resultaten van de D&I Monitor 2023 zijn te classificeren als niet al te positief, wel biedt het rapport 'een waardevolle basis voor verdere discussie en verbetering', aldus de initiatiefnemers. Tegelijkertijd is het vraag wat de initiatiefnemers gaan doen om het tij te keren. Het mag duidelijk zijn dat het onderwerp 'diversiteit en inclusie' bij brancheverenigingen op de agenda staat, maar wat zijn de concrete plannen?
In een verklaring zegt BvA het volgende: 'Tijdens de interactieve presentatie van de resultaten hebben de betrokken brancheverenigingen besproken op welke manieren diversiteit en inclusiviteit in de sector bevorderd kunnen worden. Een overtuigende businesscase voor D&I werd gezien als essentieel om de al lopende initiatieven te versnellen. De brancheverenigingen zullen daarom het beschikbare onderzoek op dit gebied bij elkaar brengen en uitwerken tot een gezamenlijke basis voor branchebrede vervolgacties.'
*Over het onderzoek
De D&I Monitor Nederland is een initiatief van bvA en VIA. Aan het onderzoek deden 448 respondenten mee afkomstig uit de achterbannen van de samenwerkende branche- en belangenverenigingen: VIA Nederland, NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing, We Are Raw, Effie Awards Netherlands, GVR/Slagzinnenregister, IncludeNow, Data & Insights Network, MWG, Orange Lions, Embassy of Dutch Creativity, SIRE, JCDecaux, Logeion, ADCN, Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN), Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Platform Media Adviesbureaus.