Zo maak je met slim podiumgebruik je presentatie veel effectiever

IJsberen (mannen), dansjes doen (vrouwen) of plakken (zowel mannen als vrouwen): sprekers doen maar wat. Niet goed.

Door Serge van Rooij, partner bij Bex*communicatie.

Mijn zoon Tigo en ik zijn fan van Ronald Goedemondt, in onze ogen de beste cabaretier van Nederland. Wij kunnen hele monologen van Ronald (wij mogen Ronald zeggen) reproduceren. Tot grote hilariteit van onszelf.

Stel je voor dat na jouw volgende presentatie mensen uit je publiek in de pauze letterlijk jouw belangrijkste boodschappen reclameren. Onmogelijk? Ik denk het niet. Sterker nog, ik ken sprekers die dit voor elkaar krijgen. is zo iemand. Dat is geen toeval, hij doet dat bewust. En het mooie is dat jij het ook kunt leren. In zijn sessies en zijn boek legt hij uit hoe het werkt.

Verschrikkelijke waarheid

Een van zijn meest briljante tips gaat over podiumgebruik. Sinds ik die tip zelf bewust toepas, ben ik kritisch naar andere sprekers gaan kijken. En toen drong de verschrikkelijke waarheid tot mij door: De meeste sprekers doen maar wat qua podiumgebruik. Ze hebben geen idee hoe ze de ruimte effectief kunnen inzetten om hun boodschap te verankeren in de hoofden van hun publiek. Je kunt ze indelen in drie groepen:

  1. De ijsberen (meestal mannen), die – liefst met één hand in de zak – over het podium drentelen in een soort ijsberenloopje. Dus van links naar rechts en weer terug. Niet goed.
  2. De dansers (meestal vrouwen) die onwillekeurig het dansje doen van ‘Doe een stapje naar voren en een stapje terug’. Niet goed.
  3. De plakkers (mannen én vrouwen) die keurig stilstaan. Helaas staan deze sprekers meestal vastgeplakt achter een katheder. Niet goed.

Stap 1: STOP met doelloos over het podium drentelen
Als je het podium effectief wilt gebruiken, dan kies je een centraal punt op het podium dat jouw basisstation wordt. 90 procent van je spreektijd sta je daar. Het voordeel daarvan is dat het voor rust zorgt in je verhaal. Dat is voor jou en je publiek prettig. Maar er is nog een belangrijker voordeel. Want áls je dan plotseling naar een andere plaats wandelt, is je publiek extra alert: ‘Wat zou er gaan gebeuren?’

Stap 2: Een podium met geheugen
Vanaf dat moment ga je het podium inzetten om je verhaal te verankeren. Stel je voor dat je een presentatie geeft die over een nieuwe strategie gaat. Zo eentje met drie pijlers. Die pijlers zijn belangrijk en je wilt dat je publiek die onthoudt. Dan doe je het volgende:

  1. Loop heel doelbewust een stukje schuin naar voren. Daar ga je weer stilstaan en vertel je je verhaal over de eerste pijler. Je verlaat deze plek niet!
  2. Pas als je klaar bent, loop je een paar meter naar links. Dat doe je ook weer heel doelbewust en je neemt je publiek auditief mee naar de volgende pijler: ‘Maar zoals jullie inmiddels weten, is er nog een pijler onder onze nieuwe strategie.’ Zodra je bij pijler 2 bent, richt je je weer tot de mensen in de zaal om vol enthousiasme je verhaal te vertellen. Dat proces herhaal je voor pijler 3.
  3. Aan het einde ga je weer terug naar je oorspronkelijke plaats waar je je verhaal over de nieuwe strategie begon.
  4. En nu komt er iets heel gaafs. Als je vandaaruit wijst naar de plaats waar je pijler 1 hebt uitgelegd, zal het publiek meteen denken: ‘Oh ja, pijler 1’. Het is een ontzettende krachtige manier om boodschappen te verankeren in de hoofden van de mensen die in je publiek zitten.

Pijler-shuffle 

Als je het heel goed doet, dan kan het zelfs voorkomen dat de volgende keer dat je in dezelfde ruimte een presentatie geeft over de drie pijlers, je alleen maar hoeft te wijzen en mensen weten direct: ‘Pijler 1’. Behalve de mensen die er de vorige keer niet bij waren. Die snappen er helemaal niks van. Dus speciaal voor hen doe je aan het begin nog een keer je pijler-shuffle over het podium.

Deze tip en nog veel meer slimme dingen, vind je in het boek van Remco Claassen: Verbaal Meesterschap. Maar als je kunt, ga hem aan het werk zien. Het is genieten!

Dit is de zevende aflevering uit een serie van 10 over hoe je meer interactie creëert. In de posts verkent Van Rooij welke technieken zijn in te zetten.
Eerder verschenen:






Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie