Ook Publicis Groupe is naarstig op zoek naar medewerkers met verstand van de metaverse. En waar vind je die beter dan in de metaverse zelf? Het bureau start daarom een arbeidswervingscampagne in Decentraland, een van de bekendste virtuele werelden. Een enorme rode telefoon moet bezoekers verleiden om eens met Publicis Groupe te bellen en wellicht te solliciteren.
‘Wij hebben vacatures, maar mensen komen niet zomaar. Talent kiest de werkgever en daarom vechten wij voor het talent’, verklaart Eduardo Marques (chief creative officer van Publicis Nederland en België) de campagnestunt. Het idee komt van het creatieve team samen met de Talent Aquisition-afdeling die een half jaar geleden is opgericht binnen Publicis Groupe. Aan Jocelyne Pieterse, die het team leidt, de taak om schaars talent te werven voor de Nederlandse en Belgische takken van Publicis Groupe en Boomerang. ‘In de afgelopen zes maanden hebben we veel mensen aangenomen. Maar de recruitmentmarkt is erg aan het draaien. Iedereen vist inmiddels in dezelfde vijver, dus het is tijd voor een nieuwe actie.’
‘Nieuwsgierigheid prikkelen’
Zie hier een grote, rode Metaphone in Decentraland. Een nieuwsgierige bezoeker die de telefoon opneemt, hoort een vooraf opgenomen boodschap van Marques of een andere medewerker van Publicis Groupe. Marques: ‘We willen de nieuwsgierigheid van mensen prikkelen. En ze als Publicis Groupe zijnde verwelkomen.’ Pieterse vult aan: ‘De Metaphone staat los van je cv en motivatiebrieven. Je kunt er heel open instappen.’ Wat overigens ook voor Publicis Groupe geldt. ‘Door de metaverse in te stappen, komen we erachter wie de metaverse gebruikt en misschien in dienst wil komen.’
Brede talentpool
Publicis Groupe zoekt namelijk uiteenlopende typen medewerkers, vervolgt Pieterse. ‘Niet alleen creatieven en mediaspecialisten, maar ook mensen die onze clienten kunnen vertellen hoe ze data verzamelen in de metaverse. Dus mensen die blockchain, NFT’s, cryptovaluta en web 3.0 begrijpen, bijvoorbeeld. Expertise van de metaverse is nodig, anders snap je de briefings straks niet.’
Pieterse vindt het lastig om te zeggen hoeveel medewerkers Publicis Groupe en Boomerang nu tekort komen. ‘We groeien heel hard. We hebben nu 35 vacatures in Nederland en 15 in België. Maar dat aantal kan over twee weken verdubbeld zijn. We willen met deze tool daarom vooral de nieuwe manier van recruitment stimuleren.’
Langere termijn
Het idee voor de actie is een jaar geleden ontstaan en in de afgelopen zes maanden uitgevoerd, vertelt Marques. En we weten nog niet wat het qua sollicitaties gaat opleveren, maar hebben van het hele proces de afgelopen maanden al veel geleerd. En gaan nog veel meer leren. Dat is gaaf.’ Op de vraag of de Metaphone een kortdurende stunt of een lange termijnactie is, antwoordt de creatief directeur: ‘De telefoon blijft daar lange tijd, denk ik. In ieder geval totdat mensen er klaar mee zijn. Dan vervangen we ‘m door iets anders. Mensen zoeken namelijk entertainment en interactie in de metaverse.’
Meer bedrijven in de metaverse
Publicis Groupe is niet het eerste bedrijf dat zich voor arbeidswerving tot de metaverse wendt. Uitzendbureau Unique opende vorige maand een ‘vestiging’ in een metaverseplatform van een derde partij met als doel solliciteren eerlijker en moderner te maken. Accenture op zijn beurt heeft al 150 duizend medewerkers de metaverse laten ervaren om kennis te maken met het bedrijf.