Zipdial - Niet mis

Jos Birken signaleert elke maand in Tijdschrift voor Marketing verrassende en opmerkelijke marketingzaken in Azië. Dit is er eentje.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Niet geschoten, altijd mis,’ luidt het spreekwoord. Maar in India doet een onverwachte variant opgeld: ‘Expres gemist, toch raak.’

In India heerst de gewoonte van het ‘pingen’: je belt iemand en hangt meteen weer op. Dat is een algemeen geaccepteerd signaal dat dingen kan betekenen als ‘Kom even langs’, ‘Uw reparatie is klaar’, ‘Haal me op’, of ‘Neem even contact op.’ Het kost de beller geen minuten, die nog steeds relatief duur zijn voor mensen met weinig bestedingsruimte.

In 2010 richtten drie ondernemers in Bangalore op. Zipdial is een direct responsmedium voor gemiste telefoontjes. Zet een Zipdial-nummer op je advertentie en consumenten kunnen je pingen. Zipdial belt terug.

Zipdial is een doorslaand succes. Het doet inmiddels bijna een half miljoen telefoontjes per dag, met uitschieters naar vier miljoen. Marketeers kunnen er geen genoeg van krijgen. Men bekijkt nu of het model ook in andere landen te repliceren is.

Dat is waarachtig niet mis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie