Votes please!
Vreselijk toch? Al die beauty-contests waarmee je televizier tegenwoordig urenlang wordt gevuld. Ben je de hele dag rondjes aan het rennen in de tredmolen van jouw zakelijke beslommeringen, mag je als je neerzijgt op de canapé ook nog eens naar het gezwoeg van de wannabe popstars, dancers, idols, uitvinders en topmodels in de diverse voor hen ontworpen talentenratraces gluren ‘on the tube’. So you wanna be…? Dacht het niet, Next! Gemeen scherpe hindernisbanen zijn het, met het doel van geld verdienen en vermaak.
Maar wacht eens.. dat lijkt toch verdacht veel op wat je overdag al meemaakt als je bezig bent voor jouw goede (eigen) zaak. Hoe zit het eigenlijk met jouw X-factor? Krijg jij genoeg stemmen om mee te blijven doen en door te gaan naar de volgende ronde?
know, like, trust
Kennen, aardig vinden en vertrouwen. Dat is de zakelijke X-factor. Plain and simple, meer is het niet. Maar ook geen makkie, het komt je niet aanwaaien. Om te beginnen gebeurt er niets als jij niet actief bent.
Zichtbaarheid is een kwestie van doen. Hup, het podium op. IRL en virtueel. Want je digitale performance is daarvoor tegenwoordig net zo belangrijk als wat je in het echt doet.
Aardig gevonden worden, dat kan je niet kopen, dat is wat anderen voor je doen. En dat doen ze natuurlijk niet vanzelf, een goede reden is daarvoor wel voorwaarde. Je bent aardig als je attent bent, luistert en geeft. Iets geeft waar de ander wat aan heeft ook, relevante toegevoegde waarde dus.
Vertrouwen is geen popup-gadget, dat is een kwestie van opbouwen, groei. Het gevolg van kennen en aardig vinden en gebleken waarde. Bewezen kwaliteit. Als je hebt laten zien dat je ook dóet wat je zegt. Voor dat moment kan je wel op grond van je achtergrond, good looks en goede verhaal over wat je doet het voordeel van de twijfel krijgen, maar meer is dat dan ook nog niet. Vertrouwen moet je verdienen, dat is een aan jou te verlenen gunst. Precious, iets om blij mee te zijn en te koesteren.
Blijvend werk aan de winkel dus. Van rusten op lauweren wordt je traag en verwend, raak je uit conditie en zak je af. Alert blijven dus. Wakker?
word of mouth sells
Misschien wel de mooiste blijk van vertrouwen, het aan jou gegeven geschenk, van een klant is dat hij jou aanbeveelt. Gewoon in een gesprek met iemand anders die hij kent en die daardoor waarde hecht aan wat er over jou wordt gezegd.
Bijzonder ook, want je doet daar zelf op dat moment helemaal niets voor, en dat hoeft ook niet. Je hebt daaraan voorafgaand al iets goed gedaan. Compliment voor jezelf en enjoy! This is the moment. Er wordt op jou gestemd, je bent bekend, wordt aardig gevonden en vertrouwd. Het zoeklicht gaat aan en wordt gericht op jou. Wauw… dat smaakt naar meer.
how to be the talk of the town
Meer stemmen betekent wind in de zeilen, snelheid, volle kracht vooruit. Belangrijk is om op souplesse te blijven drijven en kracht niet te verwarren met macht. Zodra je van souplesse overschakelt op kracht wordt het namelijk zwaar en begin je te zweten. En zweetlucht bezorgt je geen populariteit. Staat ook niet zo goed als je in de schijnwerpers staat. Being the talk of the town is een nobel zakelijk streven, belangrijker nog is een ontspannen voortbestaan. Want daar begon het tenslotte ook mee en dat is de voorwaarde voor een goed vervolg. Blijven geven wat van waarde is, aardig vinden en vertrouwen blijven een geschenk.
Wakker zijn en souplesse blijven belangrijk, want de gang van shining star naar risee passé is altijd maar een split second van onoplettendheid van je verwijderd en hoewel je dan ook the talk of the town bent is dat niet iets om vrolijk van te worden. De andere kant van het stardom dus. Fouten maken mag maar het is wel erg belangrijk hoe je ermee omgaat. Vertrouwen en aardig vinden worden door jouw publiek regelmatig herijkt en zeker op de momenten waarop er spanning ontstaat. De manier waarop je omgaat met struikelingen, missers, fouten, onhandigheden – en maak je geen illusies, die komen er voor iedereen dus ook voor jou - is, ook zakelijk, erg belangrijk. En een kans om je te onderscheiden.
(social) media help
Onderscheidend, daar zit ook wel een mooi tv-programma in: de maandelijkse uitreiking van de YOUpie!, de prijs voor het bedrijf dat deze periode een misser niet alleen voor die ene klant heeft rechtgezet maar direct structureel heeft aangepakt. Da’s leuker dan het rituele taarten gooien naar wie het weer eens niet goed heeft gedaan met een youPIE! De manier waarop je missers aanpakt is een enorme kans om te laten zien dat je het vertrouwen van je bestaande en nieuwe klanten waard bent. Leuke TV en eindelijk de winners in beeld en niet steeds weer de losers. En dat spreekt zich, ook voor hen, snel rond. Het format is, mits tegen aantrekkelijke voorwaarden, voor positief ingestelde commerciële zenders te koop.
Mond tot mond reclame, het klinkt als uit een ver verleden. Tegenwoordig denken we groot, hebben we internet, websites, social media, big exposure tools!
meeste stemmen gelden
De Facebook-like is een mooie stemmenteller die een idee geeft van hoe er over je wordt gedacht maar is natuurlijk niet veel meer dan een manipuleerbaar surrogaat.
Technieken en communicatiemiddelen zijn veranderd, dat is zeker, en ze stellen ook bedrijven in staat tot meer. Business stardom is voor elke ondernemer bereikbaar als de klant over hem praat. Een zelf bewuste actieve en faciliterende social media aanwezigheid draagt echt bij aan dat er op een positieve wijze over je wordt gesproken. Het vertrouwen in jou geeft de doorslag. Gebaseerd op wat je doet, maakt en waarmaakt. Dat is de basis voor succes. Digitaal steeds meer gefaciliteerd dat wel, maar veel meer nog in real life.
In the end… it’s all about word of mouth… alsof er niets veranderd is. Want mensen zijn mensen gebleven en blijven dat ook. Meeste stemmen gelden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!