WhatsApp nr 1 onder managers

De rol van social media in de boardroom: welke platforms worden gebruikt, wat wordt geliked en om welke onderwerpen gaan de discussies? Is het waar dat top management nauwelijks gebruik maakt van social media? Social media gedrag onder managers ontrafeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt wel eens geroepen dat hoger management niets heeft met social media. Zij zouden reactief zijn, weinig posten, alleen opinies checken en niets delen. Dat is maar een deel van het verhaal blijkt uit nieuw WAVE onderzoek van Mediabrands Marketing Sciences onder managers.

Zakenmensen gebruiken social media heel pragmatisch en functioneel om succesvol te zijn. Dagelijks gebruiken zij WhatsApp (55%), Linkedin (37%), Facebook (27%), Google+ (23%) en Twitter (17%) om informatie over bedrijven en mensen te vinden en te delen, het eigen bedrijf te promoten, events te organiseren, medewerkers te enthousiasmeren en te netwerken. Maar liefst 37% van de zakenmensen is verbonden met een merk (volger, lid of fan).

Het online gedrag binnen de zakelijke context wijkt flink af van het gemiddelde privé gedrag in Nederland:  privé is Facebook namelijk veruit het populairste netwerk (52,9% checkt het elke dag) en dan is LinkedIn maar een kleine speler (4,6% checkt het netwerk elke dag). Verrassend is dat WhatsApp in een zakelijke context  meer wordt gebruikt dan privé: 54,7% versus 45,8% gebruikt de berichten-app minstens één keer per dag.

Privacy is een issue

Wel maken zakenmensen zich zorgen om de hoeveelheid persoonlijke data die online staat (73%). Privacy is hiermee binnen een zakelijke context een belangrijker onderwerp dan privé. Voordat men bereid is persoonlijke data te delen moet er flink wat waarde worden geleverd in ruil hiervoor. WhatsApp lijkt die gewenste waarde te bieden, gezien het succes binnen deze groep. Het biedt scherp te definiëren afgeschermde groepen, evenals Google +, wat mede de populariteit kan verklaren.

Het zou handig zijn als adverteerders die gericht zijn op zakelijke doelgroepen, meer met WhatsApp zouden kunnen doen… hoewel dit meteen een nieuwe  (privacy) discussie zou doen oplaaien. En we weten wat de oprichters van WhatsApp hiervan denken: “Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need. - Tyler Durden, Fight Club”.

Adverteerders zouden er nu in ieder geval op moeten toezien dat hun content makkelijk deelbaar wordt via WhatsApp. Via IOS is dit nog geen standaard in ieder geval. 

 Andere opvallende resultaten

  • Google+ is onder zakenmensen populairder dan Twitter. Het wordt door ruim 23% van de zakenmensen minstens één keer per dag gebruikt.
  • 17% van de respondenten heeft wel eens een Wikipedia-pagina ge-edit
  • 37% heeft online wel eens contact gehad met een merk
  • De meeste Likes van zakenmensen gaan uit naar zakelijke onderwerpen (48,7%) gevolgd door journalistiek nieuws, reizen en technologie.
  • Zakenmensen praten online het meeste over restaurants (74,2%) en reizen. Onverwacht is een grote interesse in geldzaken.
  • 73% van de zakenmensen maakt zich zorgen over de hoeveelheid persoonlijke data online
  • Respondenten vinden LinkedIn in meerderheid interessanter voor hun business dan Facebook en Twitter
  • 28,2% zegt dat ze business voordelen halen uit sociale media
  • 78,4% vindt het belangrijk zijn/haar online profiel bij te houden
  • Zakenmensen onderhouden de meeste contacten via e-mail en LinkedIn
  • 49% is lid van een belangenorganisatie of special interest community
  • 58% zou gebruik willen maken van meer betaalmogelijkheden voor de smartphone
  • 53% vindt de eigen representatie binnen social media een goede afspiegeling van wie zij echt zijn
  • Slechts 23% van de zakenmensen vertrouwen de mening van bloggers over producten en diensten

Rationale onderzoek

Het is voor veel marketeers en bureaumensen een achilleshiel: zakelijke doelgroepen. En dan vooral senior management in de boardroom. De besluitvormers. Hoe beslissen zij, waarop baseren zij hun mening, welke informatiebronnen raadplegen zij, welke kranten lezen zij, welke apps gebruiken zij en in hoeverre reageren zij anders op dingen in een zakelijke context dan in een privé context?

Uiteraard zijn er een aantal industriebronnen waarvan NOM DMS (decisionmaker survey) de bekendste is. Verder leveren tijdschriften gericht op deze groep rapporten zoals Management Scope (Mediagebruik Topbestuurders) en Forbes (The Connected Executive). 

Wat in deze onderzoeken lastig blijft -naast een lage n door weinig deelnamebereidheid van deze groep aan onderzoek en beperkte representativiteit- is of de informatie uit deze rapporten beschrijft wat het individu vindt of wat de persoon in functie vindt. Oftewel het onderscheid tussen hoe men zich enerzijds in een zakelijke context gedraagt en hoe men zich anderzijds in een privé context gedraagt. In veel onderzoeken is dit niet scherp van elkaar onderscheiden waardoor veel inzichten niet zo bruikbaar zijn. Iedereen kijkt immers wel eens TV maar het gaat erom binnen welke context dit gebeurt. Oproep dus aan de onderzoekers om dit onderscheid duidelijker aan te brengen.

Reden voor Mediabrands Marketing Sciences om het bekende UM WAVE social media onderzoek, in samenwerking met MT Mediagroep, voor te leggen aan besluitvormers in Nederland. Met de focus op de zakelijke context van social media gedrag. Het onderzoek is door Mediabrands Marketing Sciences uitgevoerd onder 457 frequente internetgebruikers uit de doelgroep van Management Team. De gemiddelde leeftijd van de respondenten ligt op 49 jaar.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie