26 procent van de ondervraagde bedrijven zou volgens het bureau totaal geen zicht hebben op de benutting van hun website.
WebTrends ondervroeg marketeers naar aanleiding van een onderzoek van Jupiter Research naar het blokkeren van cookies door consumenten. Daaruit bleek dat maar liefst 28 procent van de consumenten cookies verwijdert of weigert, waardoor veel metingen niet meer accuraat zijn.
Volgens Webtrends ligt dat percentage iets lager, gemiddeld 12 procent, met uitschieters van 17 procent in bijvoorbeeld retail.
26 procent van de marketeers echter heeft twijfels bij de metingen van hun online marketingacties. Er moet dan ook nodig iets gedaan worden aan dit gebrek aan vertrouwen, aldus WebTrends, ook omdat slechts 5 procent van de respondenten echt overtuigd is van de preciezie van de online resultaatsmetingen.
43 procent, heeft 'voldoende vertrouwen' in de gegevens. 13 procent identificeert bezoekers uitsluitend op basis van hun IP adres, maar geven aan daarmee hun bezoekers onvoldoende te kunnen volgen.
Slechts 1 op de 5 bedrijven kent de omwegen en de paden van bezoekers die niet volgens het conversie scenario surfen. Deze 20 procent heeft dan ook een sluitende oplossing voor de performancemeting. De helft kijkt alleen maar naar de doorklikratio of onderzoekt zelfs helemaal niets.
Het weigeren of blokkeren van cookies van derden door de gebruikers is de afgelopen 16 maanden met meer dan 300 procent toegenomen. WebTrends ziet de nood aan accurate en betrouwbare cijfers dan ook verder toenemen. Een online strategie kan onmogelijk gestuurd worden zonder de juiste meetinstrumenten, aldus de webanalis-ten.
Naar het onderzoek (pdf)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!