Weer een oude naam terug op de burelen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volkswagen komt weer met de . Op de autosalon, volgende week in Genève zal de nieuwe Volkswagen gepresenteerd worden aan het publiek.
Op de beurs in Parijs (2006) is de concept versie gepresenteerd onder de naam Iroc, de middelste letters uit de naam Scirocco. De kenners wisten toen dat de Scirocco, na een afwezigheid van 17 jaar weer op de markt zou komen.

Je ziet vaker dat oude namen weer nieuw leven ingeblazen worden. In de auto-industrie gebeurde dat eerder met de Mini, Beetle, PT Cruiser en Fiat 500. Maar ook bij andere merken zie je dat.

Ben is daar natuurlijk het meest recente voorbeeld van. Afgelopen week stelde een journalist mij de vraag wat ik daar van vind.
Als merkontwikkelaar wil ik graag nieuwe merken ontwikkelen, maar soms is het gewoon beter (voordeliger) om een oud merk weer nieuw leven in te blazen. Of denken jullie daar anders over?

De naam Scirocco stamt overigens nog uit de tijd dat Volkswagen een naamsysteem had dat bestond uit wind namen en eindigden op een O. Opel heeft de strategie om de namen te laten eindigen en houdt zich daar aardig aan.

De auto's van VW hadden vooral namen die eindigden op een O. Ondertussen zijn ze daar overigens al weer een tijdje afgestapt. De achterliggende gedachte komt van het feit dat de klinker A in veel talen de vrouwelijke vorm van een woord aangeeft en de een O veel meer de mannelijke.

Beide bedrijven proberen ongeveer dezelfde doelgroep te bereiken op verschillende strategieën.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie