Dat zegt directeur Weekbladpers Media Hylke van der Meer in een interview met Adformatie. Over met name VI is door de bezuinigingen bij WPG veel te doen geweest. WPG heeft wel overwogen VI te verkopen, maar Van der Meer zegt dat de voetbaltitel en alles wat daarbij hoort bij Weekbladpers Groep blijft, als aparte werkmaatschappij, zoals voorheen. ‘We zetten dan voor VI het vijfde domein Voetbal op. We zien nog steeds voldoende groeimogelijkheden voor VI.’
Domeinen
De vier domeinen waarop het nieuwe WPG Media zich gaat richten zijn Mindstyle, Kind, Actief Leven en Kwaliteitsjournalistiek. Van der Meer: ‘Elk domein krijgt een eigen ondernemer die nieuwe verdienmodellen moet gaan ontwikkelen. Het betekent dat de traditionele uitgever verdwijnt. 80 procent van onze omzet komt nu uit printproducten. Mijn verwachting is dat dit over vier jaar 60 procent zal zijn en dat dan 40 procent dan uit nieuwe verdienmodellen komt.’
Van der Meer ziet veel kansen in de domeinen Mindstyle, Kind en Actief Leven. ‘Bij Kwaliteitsjournalistiek ligt dat anders. Vrij Nederland doet het redelijk en dit jaar wordt break-even gedraaid, maar we zullen echt een digitale slag moeten maken. We gaan vol inzetten op een betaald verdienmodel. Dat doen we door bijvoorbeeld te investeren in jonge mensen die de redactie van VN moeten komen versterken.’
Tracks & Trails
Een voorbeeld van nieuwe verdienmodellen is het multimediaplatform voor wandel- en bergsport Tracks & Trails van Adri Ulfman. ‘Dit platform heeft naast online ook een tv-format op RTL4, zaterdag overdag. Daarnaast zit er ook een printproduct bij. We gaan Tracks & Trails onderbrengen bij het domein Actief Leven. Het helpt ons onder meer om lowbudget videoproducten te maken. Ik geloof sterk in video. Daar willen wij meer mee doen.’
Bezuinigingen
Het nieuwe WPG Media, dat per 1 januari 2015 naar een nieuw pand aan de Wibautstraat verhuist, heeft de afgelopen twee jaar fors moeten bezuinigen. Dat werd onder meer gedaan door te snijden in de boekendivisie (alleen Bezige Bij en Bruna zijn nog over), de verlieslatende bladen Opzij en J/M te verkopen, alle onroerend goed te verkopen en in de overhead te snijden. Er werd afscheid genomen van ‘een kleine 200 fte’. ‘Voor een kleine uitgever als WPG is dat veel’, zegt Van der Meer.
Jaarcijfers
De jaarcijfers over 2013 die nog deze maand bekend worden zijn volgens hem niet goed. ‘Maar al dit jaar en in 2015 zullen we een gezond rendement behalen. We hebben over 2013 een kleine operationele winst, maar we hebben alle kosten en extra voorzieningen ook in 2013 meegenomen. We wilden schoon schip maken. Ik merk hier om me heen dat iedereen zin heeft om het nieuwe WPG Media tot een succes te maken.’
Het gehele interview is volgende week te lezen in Adformatie #21